آیا صدور گذرنامه مسافرتی کووید- ۱۹ به واقعیت می پیوندد؟!

آیا صدور گذرنامه مسافرتی کووید- ۱۹ به واقعیت می پیوندد؟!

معرفی گذرنامه مسافرتی کووید ۱۹

گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ یا پاسپورت سلامت، گواهی است که طبق آزمایش های خاصی مشخص می کند شما مبتلا به کووید۱۹ هستید یا نه. همچنین به واسطه کیت های این آزمایش که از خون شما برای تست استفاده می کنند مشخص می شود که شما دارای آنتی بادی یا پادتن کووید۱۹ هستید و یا قبلا مبتلا شده اید یا خیر. در واقع این طرح به منظور کاهش مبتلایان ویروس کرونا در اثر گردشگری و در اصل به منظور رونق بخشیدن به این صنعت و راه اندازی دوباره ایرلاین ها بوده است.

طرحی که در ابتدا بسیاری مخالف آن بودند ولی در ادامه و با دیدن کارایی آن بسیاری از کشورها در صف پیوستن به این طرح هستند تا جان دوباره ای به اقتصاد و گردگشری خود ببخشند. گذرنامه سلامت در واقع مجوز حضور افراد در مکان های شلوغ و عمومی را صادر می کند. این گذرنامه هم برای ایرلاین ها و خطوط هوایی و هم برای خود مسافران جهت اطلاع از وضعیت سلامتشان بسیار کاربردی و مهم است. در ماه آپریل شرکت هواپیمایی امارات اولین ایرلاین یا خط هوایی بود که از مسافران خود قبل از سوار شدن به هواپیما تست کرونا گرفت.

چین کشور پیشرو در تشخیص کووید ۱۹

با اینکه شروع و شیوع ویروس کرونا از کشور چین بوده است و چین اولین کشوری بوده که با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می کرده است، در نهایت بسیاری از تست های جدید کرونا در خود کشور چین تولید می شوند. سیستم کیو آر رنگی  یکی از جدید ترین روش های تشخیص مبتلا ها به ویروس کووید۱۹ است.

در واقع با این تست مشخص می شود که شما در حال حاضر کرونا دارید یا خیر و یا اینکه قبلا گرفته اید یا نه و با توجه به نتیجه تست برای شما گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ یا همان پاسپورت سلامت صادر می شود. البته ذکر این نکته ضروری است که هنوز مشخص نیست افرادی که قبلا کرونا گرفته اند و دارای آنتی بادی هستند باز هم به این ویروس مبتلا می شوند یا خیر پس رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پروتوکل های بهداشتی را کنار نگذارید و به آن ها عمل کنید.

گذرنامه مسافرتی کووید ۱۹ و اتحادیه اروپا

همانطور که اشاره کردیم گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ یا پاسپورت سلامت، گواهی است که طبق آن مشخص می شود شما در حال حاضر کرونا دارید یا خیر و یا اینکه قبلا گرفته اید و الان پادتن دارید یا نه بنابراین سیستم پاسپورت سلامت به راه افتادن دوباره صنعت گردشگری کمک شایانی می کند. در اروپا کشور دانمارک اولین کشوری بود که این سیستم را برای ورود مسافران و همچنین برای مردم خود به منظور حضور در مکان های عمومی و شلوغ راه اندازی کرد.

فرانسه نیز یکی دیگر از کشورهایی است که به این طرح پیوست و حتی باعث شد بسیاری از مردم این کشور در اعتراض به این طرح به خیابان ها بیایند زیرا در کشور فرانسه مجبور هستید برا حضور در مکان های عمومی و شلوغ پاسپورت سلامت ارائه کنید و گرنه از حضور شما در این مکان ها منع می شود. در کشور اتریش برای ورود به رستوران‌ها و مکان های فرهنگی و کشور پرتغال برای ورود به باشگاه ها و هتل ها ارائه پاسپورت سلامت الزامی است. کشور ایتالیا نیز بررسی لایحه استفاده از مکانیزم گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند در شهرهای توریستی خود دوباره مسافر بپذیرد و گردشگری خود را به چرخش در بیاورد.

گذرنامه مسافرتی کووید ۱۹ و سازمان بهداشت جهانی

ویروس کرونا هنوز هم از بسیاری جهات ناشناخته است و از همین منظر نگرانی های بسیاری برای شروع دوباره این پاندمی وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی WHO اخیرا اعلام کرده است که هنوز هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد دارای پادتن و انتی بادی دوباره کرونا نگیرد. در واقع سازمان بهداشت جهانی با اعلام این خبر و انتشار بیانیه ای رسما اعلام کرده است که نگرانی هایی شدیدی بابت گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ و آزمایش های مربوط به آن وجود دارد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی افرادی که پاسپورت سلامت دریافت می کنند دیگر به دستورالعمل های بهداشتی اهمیتی نمی دهند و می توانند برای سایر افراد خطرناک باشند و آمار افراد مبتلا را به طرز چشم گیری افزایش دهند. در حال حاضر مشخص نیست که آینده این تست ها به چه صورتی پیش خواهد رفت و آیا واقعا پاسپورت سلامت و گذرنامه مسافرتی کووید۱۹ باعث کاهش آمار افراد مبتلا به کرونا و افزایش پروازها و گردشگری خواهد شد یا خیر. بهترین کار در زمان فعلی رعایت کردن دستورالعمل های بهداشتی، ماسک زدن و افزایش سرعت واکسیناسیون جمعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *