دانشگاه های ترکیه

دانشگاه های ترکیه

امروزه ترکیه در همه حوانب پیشرفت های چشمگیری داشته است. این کشور مدرن با اجرای سیستم های آموزشی کانادایی و آمریکایی در مراکز علمی خود و پذیرش دانشجوبان از طریق آزمون های معتبری همچون SAT , GRE به جاذب ترین قطب تحصیلی برای دانشجویان بین المللی تبدیل شده است. از بین متقاضیان خارجی، دانشجویان ایرانی از تحصیل در ترکیه بیش از دیگر دانشجویان استقبال کرده اند . دسترسی راحت از ایران به ترکیه ، عدم نیاز به ویزای مسافرتی، فرهنگ و آداب مشابه با ایرانیان، خود عاملی است که منجر به افزایش قابل توجه تعداد ایرانیان ساکن ترکیه شده است.

بر این اساس، گشت و گذار و بازدید در بازه ای حداکثر ۳ماهه بدون اخذ ویزای ترکیه برای ایرانیان میسر می شود.

اما تحصیل در ترکیه که در بازه ای طولانی تر به طول می انجامد، متقاضیان را موظف به دریافت کارت اقامت ترکیه (برای یکسال) کرده است.

پس هر یک از متقاضیان ایرانی بدون مانع ویزای تحصیلی بر سر راه خود، قادر خواهند بود تا در همه مقاطع تحصیلی اعم از مدارس، دانشگاه و … به تحصیل و آموزش بپردازند. ولی فراموش نشود که پیش از هر چیزی لازمه تحصیل در ترکیه، آشنایی با سیستم آموزشی ترکیه می باشد. موسسات آموزشی این کشور، هرساله فعالیت آموزشی خود را از اواسط ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر آغاز می کنند و در نهایت در ماه مه و یا ماه ژوئن، برنامه آموزشی را به پایان می رسانند.

تحصیل در این کشور تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش ملی بوده و غالبا دولتی می باشد. تحصیل در ترکیه در مقطع فوق دیپلم فنی ۲ ساله، لیسانس ۴ساله، فوق لیسانس ۲ ساله دکترا ۳ تا ۵ ساله می باشد و زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه (YOK) برگزار می شود.

از جمله دانشگاه های معتبر ترکیه عبارتند از :

دانشگاه های ملی فنی خاورمیانه (METU) ، بوسفور استانبول و فنی استانبول با آزمون ورودی و نمره زبان بالا، دانشگاه های خصوصی بیلکنت، سابانچ و کوچی بدون آزمون ورودی و دانستن زبان ترکی و دانشگاه های پزشکی خصوصی بدون آزمون ورودی و با داشتن نمره زبان بالا اشاره کرد.

میانگین هزینه اقامت ترکیه از طریق تحصیل

در مقاطع دانشگاهی در ترکیه در دانشگاه های دولتی بین ۵۰۰ تا ۲٫۲۰۰ دلار، دانشگاه های خصوصی از ۴٫۰۰۰ تا ۲۰٫۰۰۰ دلار و دانشگاه های علوم پزشکی .

اسناد و مدارک درخواست کننده اجازه اقامت تحصیلی(تمام مقاطع)

  • فرم راندوو(ثبت نام اقامت ترکیه)
  • ترجمه پاسپورت
  • ۴عدد عکس بیومتریک
  • گواهی تمکن مالی کافی
  • سند پرداخت هزینه کارت اقامت
  • سند بیمه سلامت
  • سندمحل اقامت(سند خانه یا قرارداد اجاره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *