درخواست اداره کار آلمان از دولت؛ آلمان سالانه به ۴۰۰ هزار نیروی کار مهاجر نیاز دارد

درخواست اداره کار آلمان از دولت؛ آلمان سالانه به ۴۰۰ هزار نیروی کار مهاجر نیاز دارد

درخواست اداره کار آلمان از دولت؛ آلمان سالانه به ۴۰۰ هزار نیروی کار مهاجر نیاز دارد
رئیس اداره کل کار آلمان دتلف شیل از دولت این کشور درخواست فوری برای تامین نیروی کار کرده است. شیل در مصاحبه‌ای اعلام کرده است با توجه به پیر شدن جمعیت آلمان، برای جبران کمبود نیروی کار ماهر، باید مهاجران بیشتری در بسیاری از حوزه‌ها مثل خدمات و عرصه‌های فنی جذب این کشور شوند. در سال جاری از شمار نیروی کار در سن کاری متعارف، حدود ۱۵۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت و این کمبود در سال‌های آینده بسیار چشمگیرتر خواهد شد.

دتلف شیل در این گفتگو بیان کرد که آلمان با آموزش کارگران غیر ماهر، دادن اجازه کار تمام وقت به زنان مهاجر که تنها اجازه کار پاره وقت به آنها داده شده است و و بیشتر از همه آوردن مهاجران تازه به آلمان می‌تواند این مشکل را حل کند. او تاکید کرد که منظورش پناهجویان نیست بلکه مهاجران هدفمندی است که بتوانند کمبود نیرو در بازار کار را جبران کنند.

به گفته رئیس اداره کار آلمان، این کشور سالانه به ۴۰۰ هزار مهاجر نیاز دارد که این نیاز به میزان قابل توجهی بیشتر از سال‌های گذشته است. در همه حوزه‌ها و مشاغل از جمله بخش‌های فنی مثل نصب دستگاه تهویه مطبوع، پرستاری، مراقبت از سالمندان و بیماران، بخش خدمات، تکنسین محیط زییست و رشته‌های تخصصی و دانشگاهی کمبود نیروی کار ماهر وجود دارد.

شیل با توجه به وضعیت بسیار بد بازار کار اشاره کرد که بسیاری از جویندگان کار و کارفرمایان یکدیگر را پیدا نمی‌کنند و این روند روز به روز در حال تشدید است. تا کنون به تقاضای ۳۱ درصد از متقاضیانی که ثبت‌نام کرده‌اند، رسیدگی نشده است و حدود ۴۰ درصد هنوز از فرصت‌های آموزشی محروم هستند.

در ژانویه سال گذشته، هیئت وزیران دولت برنامه‌ای مشخص برای پشتیبانی از جذب و ادغام مهاجران برای مهاجرت به آلمان تصویب کرد که برخی این مسئله را تغییری اساسی در سیاست‌ها، گفتمان‌ها و رویکردها در ارتباط با مسئله مهاجرت ارزیابی کرده‌اند. در آن زمان نماینده ویژه دولت آلمان در امور مهاجران بیان کرده بود که با تدابیر جدید، زمینه جذب مهاجران با اقداماتی که در کشور مبدا صورت می‌گیرد، فراهم خواهد شد. از جمله این تدابیر ایجاد امکاناتی برای فراگیری زبان آلمانی و آشنایی با فرصت‌های آموزشی بود. در سندی که به تصویب رسید، تاکید شده بود که دولت آلمان قصد دارد در آینده و در صورت نیاز، به زنان و مردان مهاجر این امکان داده شود تا در کشور خود یا کشوری دیگر، در دوره‌هایی به منظور آماده‌سازی برای جذب و ادغام در جامعه آلمان شرکت نمایند.

از ابتدای ماه مارس سال گذشته قانون جدید مهاجرتی در آلمان به اجرا گذاشته شده است. هدف اصلی این قانون جذب نیروی متخصص فراتر از اتحادیه اروپا است. آن زمان نیز تاکید شد که اقتصاد آلمان نیازمند نیروی متخصص از کشورهای جهان سوم است. با شروع همه‌گیری ویروس کرونا، اجرای این قانون در آلمان را با مشکل و تاخیر روبرو کرد. به گفته سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پی همه‌گیری کرونا، کم و کیف مهاجرت در جهان به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و از تعداد مهاجران و پناهجویان به شکل قابل توجهی کم شد که این مسئله برای توسعه اقتصادی و مهاجران بسیار زیانبار بود. با مهار نسبی کرونا به نظر می‌رسد که این مسیر برای عملی کردن قانون مهاجرتی هموارتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *