معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای ۲ گروه از فعالان گردشگری

معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای ۲ گروه از فعالان گردشگری

معاون گردشگری از اجرای معافیت مالیات بر ارزش افزوده برای دو گروه فعالان گردشگری از امروز خبر داد.

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به بند ۱۵ قسمت «ب» ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، از معافیت تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی که در جذب گردشگران ورودی فعالیت دارند از قانون مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و آن را جزو مطالبات به‌جای بخش گردشگری دانست. وی در این رابطه اذعان داشت:

در این بند به صراحت اشاره شده است که خدمات اقامتی هتل‌های سه ستاره و پایین‌تر، همچنین مهمان‌پذیرها و سایر مراکز اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشمول این معافیت می‌شوند.

شالبافیان همچنین با تاکید بر تبصره سه ماده ۱۰ قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده، اظهار کرد:

بر اساس این تبصره خدماتی که توسط اشخاص مقیم ایران (اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانی یا شعب شرکت‌های خارجی مقیم ایران) ارائه می‌شود و محل مصرف خدمات یا مقصد خدمات داخل باشد یا خارج از کشور، در صورتی که مستقیم یا غیرمستقیم ارز حاصل و وارد کشور بشود صادرات محسوب می‌شود. لذا از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند و مالیات و عوارض خرید نهاده‌های آن‌ها مسترد می‌شود.

معاون گردشگری با تاکید بر هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط برای تسهیل در اجرای این فرایند، هماهنگی با سازمان امور مالیاتی و برگزاری نشست‌های مشترک را سبب هموار شدن مسیر بهره‌مندی فعالان توصیف کرد و گفت: 

بر همین اساس درآمد حاصل از جذب گردشگران ورودی به کشور صادرات تلقی شده و این معافیت مشمول آن‌ها می‌شود. این موضوع یکی از چالش‌هایی بود که از سال‌های گذشته به‌علت تفاسیر گوناگون، فعالان این حوزه را با چالش روبه‌رو کرده بود که با تصویب و اجرایی شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده مرتفع می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *