چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟

چگونه کارت واکسن دیجیتال بگیریم؟

افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و قصد سفر خارجی دارند، باید برای دریافت کارت واکسن دیجیتال در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند.

با سرعت‌گیری واکسیناسیون در سراسر جهان و روند کاهشی ابتلا و مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا، محدودیت‌های تردد و سفر نیز به‌تدریج در حال کاهش است. در این راستا، کشورهای جهان ورود گردشگران و شهروندان خارجی را مشروط به ارائه کارت واکسن معتبر علاوه بر تست منفی پی سی آر (PCR) کرده‌اند. نکته قابل‌توجه اینکه ارائه کارت واکسن موجب شده است تا کشورها شرط قرنطینه اجباری در بدو ورود را نیز حذف کنند. همچنین، تا مدتی قبل تعدادی از کشورها از جمله ارمنستان، دبی و… اقدام به تزریق واکسن برای گردشگران خارجی کردند.

البته شرط ارائه کارت واکسن حواشی متعددی را در پی داشته؛ برای مثال، نوع واکسن تزریقی به یکی از مشکلات متقاضیان سفرهای خارجی تبدیل شده است. در حال حاضر کشورهای عضو منطقه شنگن صرفا برای متقاضیانی ویزا صادر می‌کنند که یکی از واکسن‌های مورد تایید آژانس دارویی اروپا شامل چهار واکسن «فایزر – بایونتک»، «مادرنا»، «جانسون‌اند‌جانسون» و «آسترازنکا (آکسفورد)» و واکسن «کووی‌شیلد» (آسترازنکای تولید هند) را دریافت کرده باشند. مسافرانی که یکی از این چهار واکسن را تزریق کرده باشند، می‌توانند بدون قرنطینه وارد این کشورها شوند.

با توجه به اینکه در حال حاضر فقط واکسن آسترازنکا از این لیست در ایران در دسترس است، متقاضی بسیاری برای دریافت آن جهت سفر به کشورهای اروپایی وجود دارد.

این در حالی است که عمده واکسن تزریقی در ایران از نوع سینوفارم است. واکسن سینوفارم دارای تائیدیه سازمان بهداشت جهانی است؛ ولی تاکنون تقاضای تائیدیه به آژانس دارویی اروپا ارائه نکرده است؛ به همین دلیل نیز در فهرست واکسن‌های مورد تائید اتحادیه اروپا قرار ندارد. با این وجود تعدادی بسیاری از کشورها در آسیا و کشورهای اروپایی واکسن سینوفارم را به رسمیت شناخته‌اند و اجازه ورود مسافران ایمنی‌یافته با این واکسن را نیز صادر می‌کنند.

در هر صورت، طبق اعلام وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه، کلیه شهروندان ایرانی که قصد خروج از کشور را دارند، باید قبل از سفر برای ثبت ‌نام و دریافت کارت واکسن دیجیتال از طریق سامانه وزارت بهداشت اقدام کنند.

اگر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده و عازم سفر هستید، با طی مراحل زیر کارت واکسن خود را به‌صورت رایگان دریافت کنید:

  • ابتدا به آدرس اینترنتی vcr.salamat.gov.ir سامانه ثبت نام کارت واکسن دیجیتال دو زبانه (فارسی و انگلیسی) ویژه مسافران مراجعه کنید.
  • سپس اطلاعات خود را منطبق با مشخصات مندرج در گذرنامه وارد کنید.
  • در مرحله بعد، کد ارسالی به شماره تلفن همراه‌تان را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید به نام متقاضی صدور کارت واکسن باشد.
  • در صورتی‌که اطلاعات را به‌درستی وارد کرده و ثبت‌نام شما موفقیت‌آمیز باشد، آدرس اینترنتی کارت دیجیتال واکسن حاوی QR-Code حداکثر یک روز پس از ثبت نام به شما پیامک خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *