آنتالیا کارت چیست و چه مزایایی دارد؟

آنتالیا کارت چیست و چه مزایایی دارد؟

آنتالیا همیشه یکی از اصلی‌ترین شهرهایی است که گردشگران زیادی آن را به‌عنوان مقصد خود برای سفر انتخاب می‌کنند. شهر ساحلی آنتالیا جاذبه‌های مختلف و فراوانی دارد که همین مسئله، آن را بسیار محبوب هم کرده و برای دیدن نقاط مختلفش، نیاز به یک برنامه‌ریزی خوب و جامع است تا بتوانید بهترین استفاده از زمان حضور خود را در این شهر ببرید و تجربه‌ای لذت‌بخش رقم بزنید. جاذبه‌های فراوان و متعدد آنتالیا در قسمت‌های مختلف و منطقه‌ها و محله‌های گوناگونش پراکنده هستند، بنابراین بهتر است در تور آنتالیا برای رفت و آمد و جابه‌جایی بین نقاط مختلف این شهر، از آنتالیا کارت استفاده کنید.

آنتالیا کارت چیست؟

آنتالیا کارت در واقع یک کارت اعتباری است که برای پرداخت مبلغ کرایه رفت و آمد با برخی از وسایل نقلیه عمومی در آنتالیا استفاده می‌شود. قطعا در رابطه با استانبول کارت مطالبی را شنیده‌اید، باید بگوییم که آنتالیا کارت هم شبیه آن است امّا کاربردی محدودتری دارد. این کارت فقط برای برخی از وسایل نقلیه آنتالیا کاربرد دارد و نمی‌توانید آن را برای هر وسیله‌ای استفاده کنید. در ادامه درباره زمینه‌های کاربرد آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

اگر بخواهیم این کارت را با کارت‌های اعتباری که در کشور خودمان داریم مقایسه کنیم، باید آن را با کارت اعتباری مترو و BRT (در تهران و سایر شهرهایی که این سیستم را دارند) قیاس کنیم. با استفاده از آنتالیا کارت، بدون نیاز به پرداخت نقدی، می‌توانید کرایه وسیله نقلیه مورد نظر خود را پرداخت کنید، البته این نکته را باید در نظر بگیرید که برخی از وسایل نقلیه مانند اتوبوس، اصلا کرایه نقدی قبول نمی‌کنند و برای پراخت، حتما باید از آنتالیا کارت استفاده کنید. این کارت انواع مختلفی هم دارد که موقع خرید باید به آن توجه کنید. با کسب اطلاعات از این موارد، می‌توانید در تور آنتالیا، مانور بیشتری از نظر جابجایی بین نقاط مختلف شهر و جاذبه‌های آن بدهید.

انواع آنتالیا کارت

آنتالیا کارت انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی و کاربرد خاصی دارند، اما هر یک از این کارت‌ها به گروه مشخصی از افراد جامعه تعلق می‌گیرند و هرکسی نمی‌تواند آن‌ها را خریداری کند. در ادامه، ابتدا آنتالیا کارت مناسب و قابل خرید برای گردشگران و مسافران را معرفی می‌کنیم و سپس به معرفی انواع دیگر آنتالیا کارت‌ می‌پردازیم. فراموش نکنید که ابعاد آنتالیا کارت تقریبا مانند عابربانک‌ها و کارت‌های اعتباری خودمان است و به‌راحتی در جیب جای می‌گیرند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، در نتیجه حمل و نگهداری آن‌ها بسیار راحت است.

  • آنتالیا کارت Full: این کارت برای گردشگران مناسب است و هزینه آن در خردادماه سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱٫۵۰ لیر ترکیه است. برای خرید آنتالیا کارت، نیازی نیست که مدارک یا کارت شناسایی داشته باشید، بلکه به‌سادگی می‌توانید آن را تهیه کنید. مراکزی که می‌توانید از آن‌ها آنتالیا کارت خود را تهیه کنید، در بخش‌های بعدی آورده‌ایم. این مدل از آنتالیا کارت، حالت شخصی‌سازی شده هم دارد که قیمت آنتالیا کارت شخصی‌سازی شده بیشتر است، یعنی باید معادل ۲۰٫۰۰ لیر ترکیه بپردازید و مدارک شناسایی و عکس هم برای تهیه آن نیاز است. فراموش نکنید که برای استفاده از کارت، اعتبارش را به مقدار کافی افزایش دهید.
  • آنتالیا کارت Discounted: این نوع آنتالیا کارت مخصوص دانشجویان، مدرسین (معلم‌ها، اساتید و…) و بازنشسته‌ها است. برای دریافتش هم باید فرم‌های مخصوص پر کنند و مدارک شناسایی مورد نیاز را ارائه دهند. ویژگی این کارت‌ها، کم‌هزینه‌تر تمام شدنشان است.
  • آنتالیا کارت Independent:آنتالیا کارت ایندیپندنت هم شرایط دریافتی مانند کارت قبلی دارد، با این تفاوت که به افرادی مثل پلیس‌ها، جانبازان، افراد بالای ۶۵ سال، افراد از کار افتاده و… تعلق می‌گیرد. ویژگی این کارت هم باز، کم‌هزینه‌‌تر تمام شدن آن است.

نحوه خرید و شارژ آنتالیا کارت

آنتالیا کارت را می‌توانید با روش‌های گوناگونی تهیه و شارژ کنید و سپس با استفاده از وسایل نقلیه به نقاط مختلف بروید و از تفریحات آنتالیا لذت ببرید. روش‌های خرید آنتالیا کارت و شارژ آن به شرح زیر هستند:

  • دستگاه‌های مخصوص: با مراجعه به دستگاه‌هایی که مخصوص فروش و شارژ آنتالیا کارت هستند، می‌توانید کارت مورد نظر خود را خریداری کنید یا آن را شارژ کنید و هزینه آنتالیا کارت را هم با همین دستگاه‌ها بپردازید
  • نمایندگی‌های فروش آنتالیا کارت: گفتنی است که در برخی از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها هم امکان خرید و شارژ این کارت‌ها وجود دارد
  • اکثر کیوسک‌های سطح شهر: در این کیوسک‌ها هم می‌توانید آنتالیا کارت خود را تهیه کنید
  • فردوگاه: در فرودگاه این شهر هم امکان خریداری آنتالیا کارت وجود دارد

به‌طور کلی، خود سایت آنتالیا کارت، نقشه‌ای را آماده کرده است که طبق آن می‌توانید محدوده‌های خرید و شارژ کارت را مشاهده کنید. نقشه در ادامه گذاشته شده است، اما برای مشاهده جزئیات، می‌توانید روی لینک نقشه مراکز خرید و و شارژ آنتالیا کارت بزنید.

موارد استفاده از آنتالیا کارت

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، از این کارت نمی‌توان برای پرداخت کرایه همه وسایل استفاده کرد، آنتالیا کارت صرفا برای پرداخت کرایه اتوبوس و تراموا در آنتالیا است. نکته‌ای که بد نیست بدانید، این است که رفت و آمد در آنتالیا و جابه‌جایی در آن، توسط اتوبوس و تراموا بسیار ساده و راحت است و با آنتالیا کارت به‌راحتی می‌توانید کرایه آن‌ها را پرداخت کنید. این کار برای شما بسیار به‌صرفه‌تر است.

تاکسی‌های آنتالیا معمولا بسیار گران هستند و ضمن اینکه هنگام جابه‌جایی با تاکسی باید مراقب مسیری باشید که اتومبیل طی می‌کند (تا مسیر طولانی‌تری را برای گرفتن کرایه بیشتر، نپیمایند)، باید مطمئن شوید که تاکسی‌متر هم روشن باشد. البته می‌توانید از دلموش‌ها (نوعی مینی‌بوس) هم استفاده کنید که هزینه به نسبت کمتری از تاکسی‌ها دارند، اما با این حال استفاده از اتوبوس‌ها و تراموا بسیار به نفع شماست.

تعداد ایستگاه‌های اتوبوس در آنتالیا مناسب است و همچنین گفتنی است که خطوط تراموا هم به گونه‌ای هستند که در نزدیکی بسیاری از جاهای دیدنی آنتالیا قرار گرفته‌اند. بنابراین از نظر جابه‌جایی هیچ مشکلی نخواهید داشت.

ثبت کد حس (HES) روی آنتالیا کارت

پیش از اینکه به چگونگی انجام این کار بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که از حوالی اسفند ۱۴۰۰ و با توجه به شرایط جدید سفر به ترکیه، دیگر نیازی نیست که گردشگران حتما از حس کد استفاده کنند و دلیلش هم کاهش شیوع کرونا است. به همین ترتیب، دانستن این بخش، بیشتر برای زمانی است که اگر خدای ناکرده دوباره کرونا شیوع پیدا کرد، اقدامات ابتدایی را بدانید.

برای تعریف حس کد روی آنتالیا کارت خود، راحت‌ترین کار این است که وارد سایت hes.antlyakart.com.tr بشوید، سپس با پر کردن فیلدهای خالی مشخص شده توسط حس کد، شماره پاسپورت و شماره کارت خود، آن را با کلیک روی گزینه Define تعریف و ثبت کنید.

جزئیات بیشتر با اپلیکیشن آنتالیا کارت

نرم‌افزاری وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن، اطلاعات و جزئیات بیشتری را مشاهده کنید. با استفاده از نرم‌افزار Antalyakart Mobil می‌توانید تاریخچه استفاده از آنتالیا کارت خود را متوجه شوید و همچنین مسیرها و راه‌ها را بشناسید. طبق نظراتی که کاربران برای این نرم‌افزار نوشته‌اند، شاید همه بخش‌های این نرم‌افزار به‌درستی کار نکند، اما در هر حال می‌توانید کارایی آن را امتحان کنید.

سخن آخر

در این مطلب تمامی نکاتی را که باید در رابطه با آنتالیا کارت بدانید، آوردیم تا بدون هیچ دغدغه‌ای از سفر خود به آنتالیا لذت ببرید و کمترین مشکلی هم بابت جابه‌جایی نداشته باشید. با آنتالیا کارت می‌توانید به‌راحتی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی، در آنتالیا گردش کنید و با صرف هزینه‌ای معقول و بسیار کمتر، برای بودجه خود برنامه‌ریزی بیشتری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *