مثلث برمودا کجاست؟ | حقایق، حوادث و اسرار + بازمانده ها

مثلث برمودا کجاست؟ | حقایق، حوادث و اسرار + بازمانده ها

مثلث برمودا، از اسرارآمیزترین نقاط جهان است؛ برخی از عجیب‌ترین حوادث دریایی و هوایی رخ داده در این منطقه همچنان بی‌پاسخ باقی مانده‌اند.

بسیاری از افراد، نام مثلث برمودا را شنیده‌اند. مثلث برمودا، نام غیررسمی منطقه‌ای در اقیانوس اطلس است. سه راس این مثلث در فلوریدای آمریکا، جزیره برمودا و پورتوریکو قرار دارد. در طی سال‌ها، گزارش‌های زیادی در رابطه با ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها در این منطقه صورت گرفته است؛ برخی از این حوادث همچنان بدون پاسخ باقی مانده‌اند و باعث شده تا مثلث برمودا به شهرت برسد و به‌عنوان «مثلث شیطان» شناخته شود.

البته باید توجه داشت که نویسندگان و فیلم‌سازان نیز تاثیر زیادی روی به شهرت رسیدن مثلث برمودا داشته‌اند. آن‌ها با استفاده از حوادث واقعی و نبود مدارک کافی، این منطقه را به موضوعاتی فراطبیعی ارتباط داده‌اند؛ همین باعث شده تا مثلث برمودا به‌عنوان یک مکان اسرارآمیز در میان مردم شناخته شود. در این مطلب، نگاهی به اتفاقات، رازها و تئوری‌های علمی مثلث برمودا خواهیم داشت.

مثلث برمودا چیست؟

مثلث برمودا، دریانوردان و محققان را برای سال‌ها شیفته خود کرده است. این منطقه، یک پهنه ۸,۰۴۶ کیلومتری در اقیانوس اطلس و در نزدیکی ساحل فلوریدا به شمار می‌رود. توصیف‌های ضد و نقیضی در مورد مرزهای این منطقه وجود دارد؛ اما سه نقطه‌ این مثلث،‌ میامی، پورتوریکو و جزیره برمودا است.

به‌دنبال ناپدید شدن غیرقابل توضیح هواپیماها و کشتی‌ها در قرن بیستم، مثلث برمودا به شهرتی جهانی دست پیدا کرد. نویسندگانی همچون «چارلز برلیتز» با انتشار کتاب‌ها و مقاله‌هایی در مورد مثلث برمودا در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی،‌ اسرارآمیز بودن این منطقه را در بین عامه مردم دو چندان کردند.

از آن زمان،‌ نظریات بسیار زیادی پیرامون این منطقه شکل گرفته است؛‌ برخی از افراد، آن‌ را مربوط به دروازه‌های بین کهکشانی و گرداب‌های فرازمینی می‌دانند و برخی دیگر،‌ از پدیده‌های ماوراء‌الطبیعه و حتی شهر گمشده آتلانتیس به‌عنوان علت عجیب بودن این منطقه یاد می‌کنند. مثلث برمودا، یک مثلث خیالی به شمار می‌رود. نکته جالب توجه درباره مثلث برمودا، این است که در هیچ‌کدام از نقشه‌های رسمی، منطقه‌ای به نام مثلث برمودا وجود ندارد. در حقیقت، این نام برای این منطقه اصلا به رسمیت شناخته نمی‌شود.

مثلث برمودا کجاست؟

«مثلث برمودا»، نامی است که در بین عامه مردم رواج پیدا کرده است. این منطقه در حقیقت، یک پهنه در اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. سه راس این مثلث در میامی، سن خوآن و جزیره برمودا قرار دارند. این منطقه هزاران کیلومتر مربع از اقیانوس را در بر گرفته است. همچنین این منطقه در خلیج مکزیک و ساحل شرقی آمریکا، ترافیک زیادی دارد.

تعداد دقیقی از کشتی‌ها و هواپیماهای ناپدید شده در این منطقه در دست نیست؛ اما بنابر گفته‌ها، ۲۰ هواپیما و ۵۰ کشتی در این منطقه ناپدید شده‌اند. با این تعداد و با توجه به آمار دیگر مناطق، نمی‌توان برداشت کرد که مثلث برمودا، یک منطقه اسرارآمیز و خطرناک محسوب می‌شود. هر چند، برخی از سوانح هوایی و دریایی هستند که هنوز، علت دقیقی برای رخداد آن‌ها مطرح نشده است.

حقایق مثلث برمودا

اطلاعات غلطی توسط کتاب‌ها و رسانه‌ها در مورد مثلث برمودا روج پیدا کرده‌ است؛ حقایق در مورد این منطقه، از این اطلاعات غلط فاصله زیادی دارند. بسیاری از رازها و داستان‌های پیرامون این منطقه، بیشتر نشات گرفته از تخیلات نویسندگان یا تحقیقات اشتباه هستند.

اطلاعات مستند که با تحقیقات بسیار جمع‌آوری شده‌اند، نشان‌دهنده آن هستند که اتفاقاتی که در این منطقه رخ داده، اغلب به‌دلیل از کار افتادن تجهیزات، خطای انسانی و شرایط آب‌وهوایی وخیم بوده است. بسیاری از منابع و افراد معتبر، نظریه‌ها در مورد هرگونه رمز و راز حول مثلث برمودا را رد کرده‌اند.

لری کوش

«لارنس دیوید کوش»، یک محقق آمریکایی در دانشگاه ایالتی آریزونا است. او همچنین به‌عنوان یک نویسنده و خلبان فعالیت داشته است. «کوش» در سال ۱۹۷۵ میلادی، کتابی تحت عنوان «معمای مثلث برمودا – حل شد» را به چاپ رساند. او در این کتاب خود، بیش از ۵۰ حادثه از سال ۱۸۴۰ تا ۱۹۷۳ را مورد بررسی قرار داده بود. او در کتاب خود، حقایق زیر را گفته است:

  • تعداد حادثه‌ها در مثلث برمودا که منطقه‌ای طوفان‌خیز و با آب‌وهوای متغیر است، غیرمعمول نیست.
  • در مقایسه با دیگر نقاط جهان، ‌این بخش از اقیانوس اطلس،‌ دارای میزان حادثه‌های بالایی نیست. این را هم باید مد نظر داشت که این منطقه،‌ از جمله پرترافیک‌ترین مناطق اقیانوسی جهان به شمار می‌رود.
  • «کوش» همچنین اشاره کرده است که برخی از نویسندگان، گزارش‌ها را اشتباه تفسیر کردند یا رویدادها را به اشتباه روایت کردند تا حس اسرارآمیزی پیرامون این منطقه شکل دهند. در حقیقت،‌ برخی از حوادث خارج از محدود مثلث برمودا رخ داده‌اند.
  • بسیاری از نویسندگان، اظهار داشتند که حادثه‌ها در آب‌های آرام رخ داده‌اند، در حالی که گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهند که این کشتی‌های دچار حادثه شده با طوفان‌های سهمگینی روبه‌رو بودند.

«لری کوش» در پایان تحقیقات خود اعلام کرده است که مثلث برمودا، ‌یک معمای ساختگی است. او اشاره کرده که دلیلی خاص و مرموزی پیرامون بسیاری از حادثه‌ها وجود ندارد. در حقیقت،‌ این حوادث ناشی از خطای انسانی،‌ آب‌وهوای نامساعد،‌ خرابی تجهیزات و گزارش‌های اشتباه بوده‌اند.

کارل کروزنسکی

«کارل کروزنسکی»،‌ یک نویسنده شناخته شده استرالیایی است. او در سال ۲۰۱۷ میلادی، اعلام کرد که هیچ راز و رمزی پیرامون مثلث برمودا وجود ندارد. او در همین رابطه،‌ به حقایق زیر اشاره کرده است:

  • این منطقه،‌ ترافیک هوایی و دریایی بسیار بالایی دارد؛ از همین رو، کاملا منطقی است که حوادث بیشتری در این منطقه رخ بدهند.
  • علاوه بر این، در دیگر نقاط جهان نیز حوادث مرموز و بی‌پاسخی رخ داده‌اند.
  • در بسیاری از حوادث، گزارش‌هایی از آب‌وهوای مساعد وجود دارد که این مورد صحیح نیست. در بسیاری از موارد، آب‌وهوا طوفانی و شدید بوده‌ است.

نکاتی در مورد مثلث برمودا

  • هیچ منطقه‌ای رسمی به‌عنوان مثلث برمودا وجود ندارد. این منطقه اصلا در نقشه‌ها نشان داده نمی‌شود. با این حال، مثلث برمودا، یک منطقه شناخته شده بین میامی در فلوریدای آمریکا، سن خوان در پورتوریکو و جزیره برمودا است.
  • بیشترین گزارش‌ها در مورد ناپدید شدن هواپیماها و کشتی‌ها مربوط به دهه ۵۰ میلادی است. حتی پس از گذشت هفت دهه از آن زمان، همچنان علت واقعی رخ دادن برخی از این حوادث عجیب مشخص نشده‌اند.
  • گزارش‌های زیادی در مورد ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیماها در این منطقه وجود دارد؛ با این حال، همان طور که در بالا اشاره شده بود، این منطقه بسیار پرترافیک است.
  • این منطقه، برای طوفان‌های خشن و غیرمنتظره خود شناخته می‌شود. این طوفان‌ها ناگهان شکل می‌گیرند و به سرعت از بین می‌روند.
  • مثلث برمودا، یکی از دو مکان در روی زمین است که در آن، قطب‌نما به‌جای شمال مغناطیسی، به شمال واقعی اشاره می‌کند. مطمئنا همین باعث شده تا بسیاری از هواپیماها و کشتی‌ها دچار مشکل شوند.
  • این منطقه، یکی از عمیق‌ترین نقاط زمین به شمار می‌رود. برخی از عمیق‌ترین گودال‌ها در جهان را می‌توان در مثلث برمودا پیدا کرد. همین ممکن است دلیل آن باشد که چرا برخی از کشتی‌ها و هواپیماهای سقوط کرده در این منطقه، هرگز پیدا نشده‌اند.
  • محققان و دانشمندان، مقدار زیادی غلظت گاز متان را در این منطقه کشف کرده‌اند. این گازها ناشی از تجزیه موجودات دریایی در کف اقیانوس هستند. این گازها به‌صورت یخ متان غلیظ انباشته می‌شوند و در صورت رها شدن، به سطح آب می‌آیند. اگر این اتفاق در زیر یک کشتی رخ دهد، باعث غرق شدن آن خواهد شد.
  • گرداب‌های مغناطیسی، جریان‌های گرم و سرد، می‌توانند روی ابزارها و وسایل الکترومغناطیسی تاثیرگذار باشند. مه‌های غلیظ نیز می‌توانند جلوی دید را بگیرند.

آیا راز مثلث برمودا کشف شده است؟

در طی سال‌ها، شایعات زیادی به مثلث برمودا نسبت داده شده است. این شایعات شامل فضایی‌ها، هیولاهای بزرگ، کرم‌چاله‌ها و… است؛ با این حال، نمی‌توان یک دلیل مشخص را برای تمام حوادث اعلام کرد؛ اما توضیحات علمی و واقع‌گرایانه برای اتفاقات رخ داده در مثلث برمودا وجود دارند.

ترافیک زیاد

همان طور که قبلا نیز به آن اشاره شده بود، مثلث برمودا، منطقه‌ای پر رفت‌وآمد است و رخ دادن حوادث بیشتر در آن نسبت به مناطق کم ترافیک، منطقی به نظر می‌رسد.

طوفان

علاوه بر ترافیک زیاد، این منطقه دارای طوفان‌های بسیار سهمگینی است و از همین رو، کشتی‌هایی که گرفتار این طوفان‌ها می‌شوند، در خطر غرق شدن و ناپدید شدن قرار دارند.

مغناطیس

قطب شمال مغناطیسی با قطب شمال جغرافی هم‌راستا نیست. این به‌معنای آن است که قطب‌نماها معمولا شمال را نشان نمی‌دهند. با این حال، در برخی از نقاط که به‌عنوان خطوط بی‌انحراف شناخته می‌شوند، شمال مغناطیسی و جغرافی در یک راستا قرار می‌گیرند. یکی از خطوط بی‌انحراف، از «دریاچه سوپریور» شروع شده و تا خلیج مکزیک نزدیک مثلث برمودا ادامه دارد. دریانوردان به خواندن قطب‌نما با اندکی اختلاف عادت کرده‌اند؛ از همین رو، در نزدیکی این خط بی‌انحراف، دچار اشتباه و سردرگمی در رابطه با قطب‌نماهای خود می‌شوند.

حباب‌های گاز

اخیرا، دانشمندان اظهار داشتند که غرق شدن کشتی‌ها در مثلث برمودا ممکن است ناشی از حباب‌های گاز بزرگی باشند که در کف دریا شکل می‌گیرند. کف اقیانوس، دارای گازهای متانی ناشی از تجزیه موجودات است و ممکن است ناگهان آزاد شوند. این حباب‌های بزرگ، ممکن است ناگهان زیر کشتی را خالی کنند و باعث غرق شدن آن شوند. با اینکه این نظریه منطقی به نظر می‌رسد؛ اما هنوز شواهد دقیقی از آن ارائه نشده است.

موج‌های بزرگ

منطقه مثلث برمودا برای موج‌های سرکش و بزرگ خود شناخته می‌شود. این موج‌ها به‌طور غیرمنتظره شکل می‌گیرند. با اینکه این نظریه ممکن است صحیح باشد؛ اما هیچ مدرکی در رابطه با این موضوع و ارتباط آن با ناپدید شدن کشتی در مثلث برمودا پیدا نشده است.

خطای انسانی

جواب تمام سوالات مربوط به مثلث برمودا، ممکن است در ذهن ما باشد. ذهن انسان، بیشتر به‌سمت رویدادهای عجیب و ماندگار کشیده می‌شود. از همین رو، ذهن ما، ناپدید شدن غیرمنتظره و بدون توضیح یک کشتی را در مقایسه با غرق شدن یک کشتی به‌صورت معمولی زودتر به یاد خواهد آورد. توجه بیشتر نسبت به این مسئله، باعث شکل‌گیری یک توهم مداوم می‌شود که از آن به‌عنوان تاثیر «بادر-ماینهوف» یاد می‌شود. علاوه بر این،‌ اشتباهات انسان‌ها در نحوه کنترل کشتی یا هواپیما نیز دلیلی بر رخ دادن سوانح است. باید توجه کرد که هیچ‌گونه مدرکی مبنی بر این وجود ندارد که مثلث برمودا خطرناک‌تر از دیگر نقاط جهان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *