مدارس

 

 

برای تحصیل فرزندانتان در کانادا شما میتوانید در سن ۵ تا ۶ سالگی آنان را ثبت نام کنید که پس از گذراندن ۱۲ سال تحصیل موفق به اخذ دیپلم کانادا خواهند شد.این مدارس را اصطلاحا K-12 می‌نامند.
اگر قصد دارید استان کبک را انتخاب کنید خوب است بدانید در این استان از ابتدایی تا دیپلم ۱۱ سال و ۲ سال هم دوره پیش دانشگاهی به طول می انجامد. مدرسه ۵ روز در هفته بوده و از اواخر آگوست تا اوایل ماه ژوئن هر سال است.

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه مقاطع تحصیلی را توضیح دهیم به شرح ذیل می باشد:

ابتدایی (پایه ۱ تا ۶ از ۶ تا ۱۱ سال)

راهنمایی یا در اصطلاح کانادایی Junior Secondary (پایه ۷ تا ۹ از ۱۲ تا ۱۴ سال)

دبیرستان یا اصطلاحا Senior Secondary (پایه ۱۰ تا ۱۲ از ۱۵ الی ۱۷ سال)

زبان تحصیل در کشور کانادا دو زبان انگیسی و فرانسه است . دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از تحصیل در مدارس ابتدایی کانادا تا تحصیل در مدارس راهنمایی و دبیرستان های کانادا بهره مند شوند. 
تحصیل در کانادا فرصت بی‌نظیری برای اخذ مدرک معتبر تحصیلی و همچنین اخذ تجربه بین‌المللی است.

بطور کلی در کانادا سه نوع مدرسه وجود دارد:

۱. مدارس دولتی
۲. مدارس خصوصی
۳. مدارس شبانه روزی

مدارس دولتی کانادا

این مدارس با بودجه فدرال و بر اساس قوانین استانی اداره می‌شوند. این مدارس  برای افراد شهروند کانادا و دارندگان کارت اقامت دائم، کاملا رایگان و برای دانش‌آموزان خارجی دارای شهریه بالایی هستند.
در سال اول از دانش آموز تست‌هایی گرفته می‌شود تا ببینند از چه سطحی باید شروع کند و همچنین ممکن است دوره‌های تقویتی زبان انگلیسی یا فرانسوی برای محصل گذاشته شود.
ترکیب محصلان کانادایی و محصلان بین‌المللی در تمام مدارس کانادا وجود دارد و این مدارس جزو استانداردترین و با کیفیت‌ترین سیستم های آموزشی کل دنیا می‌باشند.
هر مدرسه دولتی بسته به امکانات خود، شرایط ویژه‌ای برای تحصیل در مدارس کانادا دارد و بر همین اساس رتبه بندی میشوند.
مدارس دولتی در گرانقیمت‌ترین محله‌ها در ایالت‌های مختلف کانادا هستند این محله‌ها مدارس معتبر و مشهور دولتی دارند.
لازم به ذکر است که مدارس دولتی در کانادا به صورت منطقه‌ای و شهری، به کودکان واجد شرایط در همان محدوده پذیرش تحصیلی داده و آنها را ثبت‌نام می‌کنند.عموما کلاس‌های مدارس دولتی در کانادا شلوغ بوده و پروسه اخذ پذیرش دانش‌آموز از آن‌ها به نسبت زمان بیشتری نیاز دارد و البته برای دانش‌آموزان بین‌المللی که شهروند کانادایی محسوب نمی‌شوند شامل هزینه می‌گردد.

مدارس خصوصی در کانادا

سیستم آموزشی مدارس خصوصی کاملا متفاوت از مدارس دولتی می باشد. اصلی ترین تفاوت مدارس خصوصی میزان شهریه و فعالیت‌های فوق‌برنامه آن‌هاست.
در واقع شهروند کانادایی یا دارا بودن کارت اقامت دائم تفاوتی در این مدارس ندارد و برای تحصیل فرزندان در مدارس خصوصی یا غیرانتفاعی کانادا باید شهریه پرداخت شود.

مدارس خصوصی در کانادا هر یک بسته به استان و امکانات خود فلسفه آموزشی مختص به خود دارند و برای مثال برخی از آنها بر هنر و موسیقی متمرکزند و برخی دیگر بر تقویت مهارت‌های هوش اجتماعی تاکید دارند.

مدارس شبانه روزی در کانادا

و اما گروه سوم از مدارس کانادا، مدارس شبانه روزی است. در این مدارس محصلین کل سال تحصیلی را در داخل مدرسه اقامت دارند. آنان عموما تنها آخر هفته‌ها یا در تعطیلات آخر سال به خانه بازمی‌گردند. دانش آموزان مدارس شبانه‌روزی در کانادا طول روز را در سر کلاس و شب‌ها در خوابگاه زندگی می‌کنند که البته این خوابگاه‌ها از استانداردهای بسیار بالایی نیز برخوردار است.

لازم به ذکر است بیشتر مدارس خصوصی کانادا از نوع شبانه روزی هستند که امکانات و شرایط ویژه‌ای را برای دانش آموزان فراهم می‌کنند و از آنجایی که مربیان و معلمان نیز بعد از پایان ساعات درس در کنار دانش آموزان می‌مانند محصل را در تمام طول سال تحت نظارت و برنامه‌ای مشخص حفظ می‌کنند.

مزایای تحصیل در مدارس شبانه روزی

۱. تقویت روحیه زندگی گروهی و بالا بردن سطح سازگاری و زندگی اجتماعی
۲.  فراگیری و تقویت سریع زبان انگلیسی و فرانسه
۳. برخورداری از امکاناتی نظیر فعالیت‌های فوق برنامه و ورزشی، غذای گرم و امکانات متعدد دیگری نظیر خوابگاه، بیمه دانش‌آموزی و هزینه قیم قانونی (Custodian) برای دانش‌آموزان بین‌المللی

محل اقامت دانش آموزان

دولت کانادا برای اقامت دانش آموزان بیین المللی در کانادا سه روش را در نظر گرفته است .
۱.  اخذ ویزا همراه برای والدین دانش آموز والدین و اقامت در کنار فرزندان از طریق ویزای مولتیپل ۵ ساله توریستی
۲. اقامت دانش آموز در خوابگاه های مخصوص
 ۳. استفاده از برنامه Home Stay (هوم استی) خانواده‌های کانادا در کنار خود یک یا دو فرزند را در قبال دریافت مبلغ مشخصی نگه می‌دارند.‌ در این روش که اصطلاحا Home Stay خوانده می‌شود، فرزند شما با یک خانواده کانادایی که از پیش مجوز این کار را دریافت کرده هماهنگ می‌شود و در یک اتاق مستقل با آنها زندگی می‌کند. ۳ وعده غذای فرزند نیز توسط خانواده فراهم خواهد شد. این روش تاثیر بسیار خوبی برای تقویت زبان خارجی دارد. هزینه Home Stay برای محصلین ماهیانه مبلغ مشخصی است.

لازم به ذکر است چنانچه فرزندان کمتر از ۱۷ سال داشته باشند، و بدون والدین برای تحصیل به کانادا اقدام کنند، جهت تحصیل در کانادا باید تحت مراقبت و نظارت فرد بالغی در کانادا باشند. این فرد نقش گاردین یا همان کاستودین دانشجو در کانادا را خواهد داشت و اصطلاحا با ویزای گاردین کانادا وارد این کشور می‌شود. والدین فرزند در کشور مبدا و هم چنین مسئول نگهداری از فرزند در کانادا باید فرم مخصوص را تکمیل کنند. در بیشتر موارد اگر محصل کمتر از ۱۰ سال سن داشته باشد باید یکی از والدین بیولوژیکی او در هنگام تحصیل به همراه او باشند.

سیستم آموزشی در مدارس کانادا

در مدارس کانادا شرح دروس معمولا دو دسته است. دسته اجباری و دسته اختیاری. در گروه دروس اجباری که همه دانش‌آموزان در مدارس دولتی باید شرکت کنند دروس زبان، ریاضی، علوم، کامپیوتر و هنر (در برخی از استان‌ها) و دروس اختیاری شامل سایر زبان های خارجی، تاریخ و جغرافی، شیمی و زیست و فیزیک، بیزینس، برنامه نویسی کامپیوتر، آشپزی و مکانیک خودرو و نساجی است.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

اگر قصد دارید پس از اتمام تحصیل فرزندتان، مستقیما وارد کالج شود باید بگوییم بر اساس گزارش انجمن نظارت و بر کالج‌ها و موسسات آموزش عالی کانادا، شانس اخذ پذیرش تحصیلی برای متقاضیانی که فارغ التحصیل مدارس این کشور هستند به مراتب بیشتر از دیگران است.
خوشبختانه برای ثبت نام در مدارس کانادا نیاز به مدرک زبان (انگلیسی و فرانسه) نیست و در صورت نیاز دوره‌های زبان برای دانش آموزان خارجی برگزار خواهد شد.

و اما شرایط دریافت پذیرش از مدارس کانادا:

۱. داشتن حداقل سن ۱۰ سال

۲. تمکن مالی مناسب والدین جهت پرداخت شهریه یک سال مدرسه و تامین هزینه‌های زندگی فرزند در کانادا

۳. معرفی قیم یا Custodian در کانادا

دریافت مشاوره جهت اخذ پذیرش مدارس کانادا

دپارتمان تخصصی اخذ ویزا VIS GLOBAL با اخذ نمایندگی از مدارس معتبر کانادا مسیر اخذ پذیرش تحصیلی و دریاقت ویزای تحصیلی کانادا را برای متقاضیان عزیز آسان کرده و همراه شما تا ورود به خاک کانادا می باشد.
همچنین برای اخذ ویزای همراه یا والدین نیز با فراغ خاطر می‌توانید به کارشناسان ما اعتماد کرده و تمامی مراحل اقدام برای تحصیل در مدارس کانادا و اخذ ویزای تحصیلی و همراه این کشور را به ما بسپارید.