موزهٔ ورزش قطر و نمادهای هنر عمومی دوحه در انتظار تماشاگران جام جهانی

موزهٔ ورزش قطر و نمادهای هنر عمومی دوحه در انتظار تماشاگران جام جهانی

موزهٔ ورزش و المپیک قطر که به موزهٔ ۳-۲-۱ معروف است یکی از بزرگترین موزه‌های ورزشی دنیاست و یادگارهای بسیاری را در خود جای داده، از دستکش‌های بوکس محمد علی تا خودروی مسابقهٔ مایکل شوماخر.

نمایشگاهی ویژهٔ یادگارهای دنیای فوتبال

این موزه پیش از آغاز جام جهانی نمایشگاه ویژه‌ای به نام «دنیای فوتبال» برگزار کرده است. این نمایشگاه دو بخش دارد که یادآور دو نیمهٔ بازی فوتبال است و به جذابیت‌های این ورزش از خیابان تا استادیوم می‌پردازد. بخش اول نمایشگاه به خاستگاه فوتبال، قوانین بازی و برخی از معروف‌ترین بازیکنان آن می‌پردازد و بخش دوم آن نیز به معرفی تاریخچهٔ فوتبال قطر اختصاص دارد.

دست‌کم دو شیء از هر جام جهانی در این موزه به نمایش درآمده، از جام جهانی ۱۹۳۰ اروگوئه تا جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه. همچنین پوسترها و بلیط‌‌های مسابقات گذشته هم موجود است و می‌توان شاهد تحول طرح‌های گرافیکی مسابقات هم بود.

موزهٔ ورزشی ۳-۲-۱ که اوایل سال جاری میلادی گشایش یافته بیش از ۱۶ هزار شیء ارزشمند دنیای ورزش را در خود جای داده، و بیش از ۳ هزار شیء دیگر را نیز برای نمایش به امانت گرفته. یادگارهایی از ۹۰ قهرمان جهان در تالار قهرمانان این موزه به نمایش درآمده‌ است.

عبدالله یوسف الملا، رئیس موزهٔ ورزش قطر ماجرای قهرمانان را برای تماشاگران الهامبخش نسل جوان می‌داند می‌افزاید: «جوانان به بازدید موزه می‌آیند و آرزو می‌کنند که شاید روزی آنها هم به تالار قهرمانان راه پیدا کنند.»

در بخش «وقت اضافه» نمایشگاه ویژهٔ فوتبال «تاریخ در حال ساخت» این نمایشگاه‌ هستیم، بخشی که طبق نامش با جمع‌آوری یادگارهای بازی‌های آینده گسترش خواهد یافت.

اندرو پیه‌رس، سرپرست نمایشگاه ویژه فوتبال این موزه دربارهٔ بخش «تاریخ در حال ساخت» این نمایشگاه می‌گوید: «در واقع بناست در جریان جام جهانی یادگارهایی را جمع‌آوری کنیم. هر جام جهانی ماجراها و یادگارهای خودش را دارد، این یادگار ممکن است کارت قرمزِ یک داور معروف یا توپِ معروف‌ترین گل مسابقات یا پیراهن یک بازیکن خاص باشد. نکتهٔ هیجان‌انگیزش همین است.»

موزهٔ ورزش قطر در چهار ماه نخست گشایشش ۹۸ هزار بازدیدکننده داشته و انتظار می‌رود تا پایان جام جهانی نیم‌میلیون نفر از آن بازدید کنند.

قطر در مسیر تبدیل شدن به موزهٔ هنر عمومی

هنر خوب فراگیر و چشم‌نواز است و علاوه بر الهام‌بخش بودن آموزش و آگاهی می‌دهد. اما چنین هنری در بسیاری از نقاط جهان در دسترس همه نیست. مسئولان قطر می‌کوشند که این روند را تغییر دهند و هنر را هرچه بیشتر در اختیار عموم بگذارند.

از وقتی به فرودگاه بین‌المللی دوحه می‌رسید آثار هنری همه‌جا به چشم می‌خورد. از مجسمهٔ کاوس با نام دروغ کوچک، تا شاهین تام کلاسن و خرس زردرنگِ اورس فیشر. روشن است که قطر گردشگرانش را به یک بازدید هنری دعوت می‌کند.

سارا فوریامه لالر، سرپرست برگزاری رویدادهای هنری در موزه‌های قطر معتقد است که تجربه و ارتباط برقرارکردن با عناصر هنر عمومی آسان است و هرکس تفسیر خودش را از آنها دارد. او می‌گوید:‌ «ارائه این آثار شیوهٔ خوبی برای تقویت گفتگوی هنری در بخش‌های مختلف شهر است، به‌خصوص در مناطقی که هنر در آنها جایی ندارد. این کار مردم را به‌آسانی با هنر در ارتباط قرار می‌دهد.»

همزمان با نزدیک‌شدن زمان برگزاری جام جهانی مجسمه‌هایی در ورزشگاه‌های معروف قطر نصب شده‌ است. «قایق»، اثر فرج دهام، هنرمند قطری، با ده متر بلندا در استادیوم الجنوب قرار گرفته و شکل آن ملهم از قایق‌های سنتی صید مروارید است.

«دورهم جمع ‌شویم» اثر چوی جئونگ هوا هنرمند کره‌ای،‌ ملهم از قاصدک است و در استادیوم شهر آموزشی نصب شده. این قاصدک بزرگ صد پایه رنگارنگ دارد که از توپ فوتبال ساخته شده‌اند.

دیوارهٔ شبکه‌وار استادیوم احمد بن علی خود یک اثر هنری است که معماری آن ملهم از عناصر طبیعی و فرهنگی و تاریخی قطر است. این ورزشگاه با استفاده از ۸۰ درصد از مواد و مصالح استادیوم پیشین برای جام جهانی ۲۰۲۲ بازسازی شده، و مواد و مصالح قبلی به آثار هنری عمومی بدل شده‌اند.

چه در میانهٔ بیابان، بیش از یکصد اثر هنری تا پیش از آغاز جام جهانی در فضاهای عمومی سراسر این کشور به نمایش در می‌آید، کاری که هنر را به بخشی از زندگی روزمره تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *