نگاهی به جاذبه‌های سبز دُبی؛ از باغ معجزه تا پارک دایناسور

نگاهی به جاذبه‌های سبز دُبی؛ از باغ معجزه تا پارک دایناسور

باغ معجزهٔ دُبی که در منطقهٔ دُبی‌لند این شهر واقع شده هر سال با رسیدن فصل پاییز با مجموعهٔ متنوعی از گل‌ها و گیاهان بازگشایی می‌شود. این باغ در یازدهمین سال گشایش خود با شمار بی‌سابقهٔ ۱۵۰ میلیون گل بازدیدکنندگانش را شگفت‌زده کرده است.

دیدنی‌های معروف این باغ از جمله ایرباس آ۳۸۰ پوشیده در گل و یک خرس اسباب‌بازی ۱۲ متری گلپوش همچنان تماشاگران را مجذوب می‌کنند. در کنار قاب‌های چوبی و فلزی، رقصندگان باله با دامن‌های پرگل، و مجسمه‌های سر اسبی عظیم، شاهزاده خانمی هم به سبک زیبای خفته در مقابل قصری افسانه‌ای در هوا معلق است.

طراحی باغ هر سال را تا حد زیادی عوض می‌شود تا دیدنی‌های تازه داشته باشد. طرح‌های مهم امسال تونل‌های گل‌اند، یعنی دالان‌هایی که مردم می‌توانند در آنها بنشینند و طراحی گل‌ها را تماشا کنند، البته در کنار اینها ۳۲ اسمورف و بسیاری طرح‌های تازهٔ دیگر هم هست. اسمورف‌های این باغ امسال بناست شکل‌وشمایل تازه‌ای پیدا کنند و هرکدام پیراهن یکی از تیم‌های شرکت‌کنندهٔ جام جهانی را برتن داشته باشند.

باغ پروانه‌های دُبی نیز در کنار باغ معجزات این شهر قرار داد، و ساختمانش مجموعه‌ای از گنبدهای به‌هم‌پیوسته است. در این باغ می‌توان ۵۰ گونهٔ مختلف از پروانه‌های ریزودرشت و رنگارنگ را تماشا کرد.

«باغ در آسمان» تماشاگاهی است بر بلندای یک برج ۵۵ متری و منظره‌ای تمام‌نما از محل پیشین اکسپوی ۲۰۲۰ دُبی دارد، جایی که امروز به یک کانون عظیم آموزشی و فرهنگی تبدیل شده است.

پارک مجموعهٔ البرشا هم با دریاچهٔ مصنوعی وسطش مانند واحه‌ای در دل کویر است. ساکنان و بازدیدکنندگان می‌توانند از مسیر پیاده‌روی دور دریاچه و امکانات ورزشی و تفریحی آن استفاده کنند. همچنین حدود ۲۰ هکتار فضای سبز با درختان مقاومی نظیر کهور و درختان پرسایه‌ای نظیر نیم و پنجه‌پیدا آب‌وهوای دبی دور این دریاچه ایجاد شده است.

باغ‌ها و پارک‌ها با جریان فاضلاب تصفیه‌شده و به شیوهٔ قطره‌ای آبیاری می‌‌شود، و آب آن را تصفیه‌خانه‌های شهر تأمین می‌کنند. این شیوهٔ آبیاری باعث رشد بسیار سریع گیاهان و درختان می‌شود.

طراحی پارک‌ها و فضای سبز اینجا هماهنگ با فرهنگ محلی انجام شده است و به دلیل حضور پررنگ زندگی شبانه نورپردازی فضای بیرونی بسیار مهم بوده است. از این گذشته نیازها و انتظارات افراد ملیت‌های مختلف ساکن دُبی نیز در نظر گرفته شده و وسایل ورزشی و تفریحی، مسیرهای دویدن، و اماکنی برای توقف و استراحت در فضای باز ایجاد شده است.

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دُبی برای خانواده‌ها پارک زعبیل است، و باغ تابان دُبی چنان که از نامش پیداست، فضای سبزی است که شب‌ها با نور ۱۰ میلیون ال‌.ای.دی روشن می‌شود. این مکان پنج پارک جداگانه دارد، از جمله پارک جادو که میزبان بازی تصاویر و خطای دید است. این مکان مناسب گرفتن عکس‌هایی است که دوستان اینستاگرامی را متعجب می‌کند.

و اگر همهٔ اینها توجه کسی را جلب نکرد، قطعا ساکنان پارک دایناسور که یک تیراناسور رکس متحرک هم در میان‌شان هست،‌ قطعا توجه هر کسی را جلب خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *