هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی در ترکیه چطور است؟

هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی در ترکیه چطور است؟

قیمت غذا در ترکیه و به‌طور کلی‌تر بررسی قیمت خورد و خوراک در این کشور را می‌توان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌هایی دانست که قبل از سفر حتما باید به آن توجه ویژه‌ای کرد؛ چون بخشی از هزینه‌های سفر مربوط به همین مورد می‌شود، بنابراین در حساب کتاب هزینه سفر به ترکیه، باید به قیمت غذا در ترکیه هم توجه کرد.

همچنین قیمت غذا در ترکیه برای آن دسته از افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند نیز بسیار اهمیت دارد، دلیلش هم کاملا مشخص و واضح است. شما چه در سفر باشید و چه قصد مهاجرت و زندگی در کشوری دیگر را داشته باشید، باید به این موضوع اهمیت بدهید و حسابی جداگانه برای خرج مواد غذایی باز کنید. به این شکل می‌توانید برنامه‌ریزی خیلی بهتری روی مخارج تور ترکیه یا مسافرت خود داشته باشید و با شیوه‌هایی مناسب، آن را کنترل کنید.

شباهت‌های قیمت غذا در ترکیه و ایران

قیمت غذا در ترکیه شاید تفاوت خیلی زیادی با ایران نداشته باشد، اما ارزش لیر ترکیه (هر چند هم کم) از ارزش پول ایران بیشتر است. همین مورد باعث می‌شود برای هزینه قیمت خوراکی در ترکیه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. اما در رابطه با شباهت‌ میان غذاهای ترکیه‌ای و ایرانی وجود دارد، باید به این نکته اشاره کنیم که ترک‌ها نیز مانند ما ایرانی‌ها غذاهای متنوع و خوبی دارند، گرچه می‌توان در ایران به‌دلیل تنوع اقلیم و گوناگونی قومیت‌هایی که وجود دارند، غذاهای متنوع بسیار بیشتری را به نسبت ترکیه یافت، اما مقصود این است که یک ایرانی در ترکیه از این بابت به مشکلی بر نمی‌خورد، و همچنین باید گفت که تنوع کباب‌ها و غذاهای گوشتی، و همین‌طور غذاهای دریایی در این کشور قابل توجه و خوب است.

در رابطه با تنوع غذاهایی که در ترکیه وجود دارند می‌توان این مطلب را هم بیان کرد که حتی عده‌ای به منظور شکم‌گردی به این کشور سفر می‌کنند و از این روی می‌توان آن‌ها را در دسته گردشگران خوراک قرار داد. در کشور خودمان نیز می‌توان برخی از غذاهای ترکیه‌ای و رستوران‌هایی که این نوع از غذاها را سرو می‌کنند مشاهده کرد. دُنر کباب یا کباب ترکی از نمونه برجسته غذاهای ترکیه هستند که در کشور ما هم فراوان است.

قیمت غذا در ترکیه با توجه به تنوع رستوران‌ها

در ترکیه رستوران‌های فراوانی وجود دارند؛ از رستوران های ایرانی در استانبول گرفته تا رستوران های ترکی، لبنانی، چینی و … . همین موضوع سبب شده تا شاهد تنوع بالایی در قیمت‌های غذا نیز باشیم. رستوران‌های ترکیه را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که شامل رستوران‌های ارزان‌قیمت، رستوران‌های میان‌رده و رستوران‌های لوکس می‌شود. در این میان باید به غذاهای خیابانی ترکیه نیز اشاره کنیم که طرفداران بسیاری نیز دارند و در ادامه به شکلی ویژه‌تر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

غیر از اینکه شما غذای خود را در کدام‌یک از سه سطح رستورانی که معرفی شد میل کنید، باید این را نیز در نظر داشته باشید که رستوران در چه موقعیت مکانی قرار گرفته است. لوکیشن یا همان موقعیت مکانی هر رستوران می‌تواند قیمت غذا در ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کم یا زیاد شدن آن شود. این مورد ضمن طبقه‌بندی خود رستوران در نظر گرفته می‌شود و امری چند جانبه است. به عبارت دیگر، علاوه‌بر طبقه‌بندی خود رستوران‌ها در سه سطح، موقعیت جغرافیایی هر رستوران نیز بر قیمت مواد غذایی آن اثر می‌گذارد.

در حالت کلی و به‌طور میانگین، می‌توان گفت که قیمت غذا در رستوران‌های ارزان‌قیمت حدودا بین ۱۰ تا ۵۰ لیر است. این قیمت در رستوران‌های میان‌رده حدودا بین ۵۰ تا ۱۰۰ لیر و قیمت غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه برای هر وعده کامل (شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر) تقریبا برابر با ۴۰۰ لیر است. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، حدودی بودن این قیمت‌هاست، پس نمی‌توان گفت که این مبلغ‌ها در دقیق‌ترین حالت خود نوشته شده‌اند چراکه می‌توانند تغییراتی را هم داشته باشند. در مجموع ثبات چندانی را نمی‌توان برای قیمت‌ها در نظر گرفت. با وجود ملاحظاتی که گفته شد، قیمت حدودی و جداگانه هر دسته از رستوران‌ها به تومان نیز محاسبه شده‌اند که در ادامه آورده‌ایم.

با فرض اینکه قیمت روز لیر ترکیه، معادل هر لیر برابر با ۲۰۰۰ تومان باشد، محدوده قیمت‌هایی که برای رستوران‌های ارزان‌قیمت، میان‌رده و لوکس در نظر گرفته شد معادل مقادیر زیر است: (توجه داشته باشید که محدوده قیمت‌ها می‌توانند مبلغ‌هایی کمتر یا بیشتر را نیز شامل شوند.)

  • رستوران‌های ارزان‌قیمت: حدودا بین ۲۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰ تومان
  • رستوران‌های میان‌رده: حدودا بین ۱۰۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تومان
  • رستوران‌های لوکس: برای یک وعده کامل حدودا ۸۰۰۰۰۰ تومان

یکی از علت‌های اینکه قیمت غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه تا این حد بالاست، به‌خاطر این است که در اکثر رستوران‌‎های لوکس ترکیه از سرآشپزهای بسیار ماهر و سرشناس استفاده می‌کنند و حتی تعدادی از رستوران‌های لوکس ترکیه در بین برترین رستوران‌های جهان قرار دارند. با تمامی این تفاسیر، قیمت گران رستوران‌های لوکس و لاکچری ترکیه به‌خوبی توجیه می‌شود.

غذاهای خیابانی، از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین‌ها!

در کوچه و خیابان‌های شهر ترکیه، می‌توانید غذاهای خیابانی مختلفی را پیدا کنید که با قیمت‌هایی پایین می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. غذاهایی هم که می‌توان خرید، اغلب از غذاهای محبوب میان ترک‌ها هستند و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارند. یکی از این غذاهای معروف که در دکه‌های غذا به فروش می‌رسد، کومپیر است. غذایی که بخش اصلی آن را سیب‌زمینی تشکیل داده و درون آن معمولا با مواد انتخابی شما پر خواهد شد؛ غیر از کومپیر، غذاهای دیگری مثل دونر کباب، کباب لقمه و… نیز در این دکه‌ها به فروش می‌رسند. جلوتر برخی از غذاهای معروف ترکیه را نیز نام خواهیم برد و ترکیب بعضی از آن‌ها را نیز تشریح می‌کنیم.

غیر از غذاهای خیابانی، می‌توانید مغازه‌های کوچکی نیز در خیابان‌های شهرهای ترکیه پیدا کنید که از میوه‌های مختلف پر شده‌اند، معمولا این مغازه‌ها با آبمیوه‌گیری‌های دستی خود برای مشتریان آبمیوه تازه می‌گیرند. تجربه نوشیدن این آبمیوه‌ها، نظیر میوه‌هایی چون سیب، پرتقال، انار، هویج و… بسیار جالب است. البته نمونه آن‌ها را در شهرهای ایران نیز داریم، برای مثال آب‌ انار محمد در تهران، نمونه بسیار خوبی برای این مورد است.

قیمت فست فود در ترکیه

تنوع رستوران‌های فست فودی نیز در ترکیه بسیار بالا است، پس بد نیست که قیمت مک دونالد در ترکیه را هم بدانید. رستوران‌ها و فست فودهای زنجیره‌ای فراوانی را می‌توان در ترکیه و شهرهای آن یافت، از جمله آن‌ها می‌توان به: مک دونالد (McDonald’s)، برگر کینگ (Burger King)، کی اف سی (KFC) و… اشاره کرد. حال برای اینکه حدود قیمتی رستوران مک دونالد دستتان بیاید، باید بگوییم که قیمت مک دونالد در ترکیه برابر با حدود ۴۳٫۱۲ لیر است که معادل تقریبا ۸۶۲۴۰ تومان خواهد بود. البته این قیمت، با توجه به آمار غذای پرفروش این رستوران زنجیره‌ای عنوان شده و ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که مبلغ ذکر شده در استانبول است و در شهرهای دیگر ترکیه ممکن است کمتر و حتی بیشتر نیز باشند و تغییرات کوچکی وجود داشته باشد.

فست فودهایی که در ترکیه وجود دارند، غذاهای مختلفی هم ارائه می‌دهند، از غذاهای اروپایی گرفته تا غذاهای ترکیه‌ای می‌توانید در این رستوران‌ها پیدا کنید که طبیعتا غذاهای اروپایی معمولا گران‌تر خواهند بود. از فست فودهای معروف ترکی هم می‌توان به لاهماجون اشاره کرد.

قیمت غذاهای معروف ترکیه

به دوتا از غذاهای معروف ترکیه، یعنی کومپیر و لاهماجون اشاره کردیم، اما ترکیه خوراک معروف کم ندارد! از دیگر غذاهایی که می‌توان به آن‌ها عنوان غذای معروف ترکیه را داد و باید این خوراکی ها را حتما در سفر به ترکیه امتحان کنید، غذاهای زیر هستند:

  • میدیه دولما (صدف شکم‌پر که ترکیبی از برنج و آبلیمو دارد)
  • بالیک اکمک (ماهی سرخ شده‌ای که در نان قرار می‌گیرد)
  • کوکورچ (همان امعا و احشاء بریده بریده شده گوسفند است که آن را کباب و سرخ می‌کنند)
  • منمن (نوعی املت که با پیاز، گوجه، فلفل قرمز، سبزیجات و تخم مرغ آماده می‌شود)
  • چورباسی (انواع مختلفی دارد و شبیه سوپ است و بسته به آنچه که درونش ریخته می‌شود، طعم‌های مختلفی دارد)
  • کوفته و بورک
  • و…

تمامی غذاهایی که آورده شده‌اند، قیمت‌های مناسبی دارند که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای نسبتا کم آن‌ها را نوش جان کنید. از بین نکاتی که گفته شد، این مورد هم مهم است که مردمان ترکیه اغلب به صبحانه اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، به همین خاطر هم هست که صبحانه‌های ترکیه در سراسر جهان بسیار معروف و محبوب بوده است. یکی از دلایل این معروف بودن، مخلفات زیادی است که ترکیه‌ای‌ها همراه با وعده صبحانه خود می‌خورند. چند نمونه از مواد غذایی موجود در سفره صبحانه ترک‌ها عبارت‌اند از: مربا، زیتون، خیار، پنیر، گوجه، عسل، نیمرو، انواع نان، املت و…

قیمت رستوران‌های دریایی ترکیه

رستوران‌های دریایی ترکیه قیمت‌های مناسبی دارند و تجربه غذا خوردن در این رستوران‌ها می‌تواند بسیار دلچسب باشد؛ بنابراین بخشی از قیمت غذا در ترکیه به این مورد مربوط می‌شود. از آنجایی که این کشور، از سه طرف به آب راه دارد، رستوران‌های دریایی پر تعدادی را می‌توان در شهرهای آن پیدا کرد. برای اینکه تجربه خوردن غذای دریایی در ترکیه به بهترین صورت خود باشد، توصیه می‌کنیم که بیشتر در فصل پاییز و زمستان (اواخر تابستان تا آوایل بهار) غذاهای دریایی را میل کنید، به این دلیل که ماهی‌گیری بیشتر در این بازه زمانی انجام می‌شود و به همین دلیل هم صید تازه‌تر خواهد بود و در نتیجه غذا نیز تازه‌تر است.

قیمت مواد غذایی مختلف در ترکیه

اگر مایلید که خود غذایی ترتیب دهید یا اینکه مدت طولانی‌تری را در ترکیه سپری می‌کنید و امکان تهیه پی‌درپی غذاهای حاضری را ندارید، بهتر است که از قیمت مواد غذایی مختلف آگاه باشید. البته این بخش از مقاله برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند نیز بسیار پر کاربردی خواهد بود. در ادامه قیمت برنج در ترکیه ، قیمت میوه در ترکیه و مواردی از این دست را عنوان می‌کنیم و معادل حدودی و تقریبی آن‌ها را نیز مطرح خواهیم کرد.

جدول قیمت نوشیدنی در ترکیه

  قیمت حدودی به لیر ترکیه قیمت حدودی به تومان
آب (۱٫۵ لیتر) ۳٫۲۴ لیر ۶۵۰۰ تومان
نوشابه (۳۳۰ سی‌سی) ۸٫۶۱ لیر ۱۷۱۰۰ تومان
شیر (یک لیتر) ۱۲٫۴۵ لیر ۲۵۰۰۰ تومان
کاپوچینو ۵٫۳۳ لیر ۱۰۶۶۰ تومان

 

جدول قیمت غلات در ترکیه

  قیمت حدودی به لیر ترکیه قیمت حدودی به تومان
نان (یک قرص ۵۰۰ گرمی) ۵٫۶۹ لیر ۱۱۱۰۰ تومان
برنج (یک کیلوگرم) ۱۸٫۲۸ لیر ۳۶۵۶۰ تومان

جدول قیمت گوشت و مواد پروتئینی در ترکیه

  قیمت حدودی به لیر ترکیه قیمت حدودی به تومان
گوشت ران (یک کیلوگرم) ۱۰۷٫۶۲ لیر ۲۱۵۳۰۰ تومان
فیله مرغ (یک کیلوگرم) ۴۹٫۲۸ لیر ۹۸۶۰۰ تومان
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲۲٫۶۹ لیر ۴۵۴۰۰ تومان
پنیر محلی (یک کیلوگرم) ۷۲٫۲۸ لیر ۱۴۴۶۰۰ تومان

جدول قیمت میوه در ترکیه و سیب‌زمینی و پیاز

  قیمت حدودی به لیر ترکیه قیمت حدودی به تومان
موز (یک کیلوگرم) ۱۶٫۳۲ لیر ۳۲٫۶۴ تومان
سیب (یک کیلوگرم) ۸٫۶۱ لیر ۱۷۱۰۰ تومان
پرتقال (یک کیلوگرم) ۷٫۵ لیر ۱۵۰۰۰ تومان
سیب‌زمینی (یک کیلوگرم) ۵٫۳۳ لیر ۱۰۷۰۰ تومان
پیاز (یک کیلوگرم) ۳٫۴۹ لیر ۷۰۰۰ تومان
گوجه (یک کیلوگرم) ۹٫۴۳ لیر ۱۸۹۰۰ تومان

قیمت غذا در استانبول

استانبول یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است و به نوعی پایتخت فرهنگی آن هم بر شمرده می‌شود، این شهر به‌دلیل جاذبه‌های فراوان و متعددی که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران نیز هست و خیلی از توریست‌ها (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) یا تور استانبول همراه می‌شوند. بنا به همین دلایل بسیار مهم است که قیمت غذا در استانبول ترکیه چه بازه‌ای داشته و تا چه میزان باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

در این رابطه باید گفت که قیمت غذا در استانبول نیز تفاوت چندانی با قیمت غذا در دیگر شهرهای ترکیه ندارد، ضمن اینکه باید گفت این شهر، به‌خاطر توریستی بودنش، طیف وسیع‌تری از رستوران‌ها را در خود جای داده که این مورد باعث ایجاد بازه گسترده‌ای از انواع قیمت‌ها نیز شده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که ملیت‌های مختلفی هم در این شهر وجود دارند که سبب ایجاد تنوع غذایی می‌شوند و روی قیمت غذا در استانبول هم تاثیرگذار خواهند بود. در استانبول هم مانند سایر شهرهای ترکیه، صبحانه وعده بسیار مهمی محسوب می‌شود که برای درک بهتر تنوع آن، بهتر است صبحانه‌تان را فقط در هتل میل نکنید. جدای از این مورد باید حتما غذاهای خیابانی استانبول را هم در برنامه خود جای داده و تست کنید، چون از محبوبیت بالا و کیفیت خوبی برخوردار هستند.

قیمت غذا در آنتالیا

آنتالیا هم یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و جاذبه‌های مختلفی هم دارد. اما خب شاید تفاوت‌هایی بین قیمت غذا در آنتالیا و شهرهای دیگر وجود داشته باشد که کمی به آن‌ها می‌پردازیم تا اگر با تور آنتالیا به این شهر سفر کردید، بتوانید محدوده دقیق‌تر قیمت‌ها را بدانید؛ برای مثال ابتدا می‌توانیم قیمت غذا در رستوران‌ها را بررسی کنیم.

  • قیمت غذا در یک رستوران ارزان‌قیمت: حدود ۸۰ لیر (معادل ۱۶۰۰۰۰ تومان)
  • قیمت غذا در یک رستوران حد متوسط: حدود ۱۲۱ لیر (معادل ۲۴۲۰۰۰ تومان)
  • قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود ۵۲ لیر (معادل ۱۰۴۰۰۰ تومان)

غیر از این موارد، قیمت مواد غذایی در آنتالیا در برخی موارد نیز تفاوت‌هایی دارد، اما این اختلاف خیلی زیاد نیست و بیشتر می‌توان گفت که قیمت غذا در رستوران‌های آنتالیا با سطوح کیفی مختلف، متفاوت است.

قیمت غذا در وان

شهر وان به‌واسطه بازارها و مراکز خرید متعددی که دارد، پذیرای گردشگران فراوانی هم هست. هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها با تور وان به این شهر سفر می‌کنند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که رفتن به وان، هزینه کمتری را برای مسافران دارد، چراکه سفر به این شهر به‌صورت زمینی هم ممکن است. فاصله کم وان تا مرزهای ایران باعث شده تا مسافت بین ایران و این شهر کم باشد و هزینه‌های حمل و نقل هم کمتر باشد. به این ترتیب می‌توانید با مبالغ کمتری به این شهر سفر کنید. چیزی که باید به آن توجه کنید، قیمت غذا در وان است که شاید با برخی از شهرهای دیگر متفاوت باشد. در ادامه قیمت غذا در وان و رستوران‌های آن را آورده‌ایم تا بتوانید آن را مقایسه کنید.

  • قیمت غذا در یک رستوران ارزان قیمت: حدود ۳۵ لیر (معادل ۷۰۰۰۰ تومان)
  • قیمت غذا در یک رستوران حد متوسط: حدود ۶۰ لیر (معادل ۱۲۰۰۰۰ تومان)
  • قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود ۵۸ لیر (معادل ۱۱۶۰۰۰ تومان)

کافه‌ها، بخشی از لیست قیمت غذا در ترکیه

در شهرهای مختلف کشور ترکیه، کافه‌های پرشماری وجود دارند که هر کدام نیز از ویژگی‌ها و خصوصیاتی منحصر به فردی بهره‌مند هستند. برخی از این کافه‌ها به قدری دنج طراحی شده‌اند که اصلا دوست ندارید از آن‌ها خارج شوید، به همین خاطر بهتر است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر خود، از قیمت حدودی برخی از خوراکی‌های این کافه‌ها مطلع شوید. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی است.

  • یک استکان چای: از حدود ۵ لیر (معادل تقریبا ۱۰۰۰۰ تومان)
  • یک فنجان قهوه ترک: از حدود ۷ لیر (معادل تقریبا ۱۴۰۰۰ تومان)
  • یک فنجان اسپرسو: از حدود ۸ لیر (معادل تقریبا ۱۶۰۰۰ تومان)
  • یک لیوان هات چاکلت: از حدود ۱۰ لیر (معادل تقریبا ۲۰۰۰۰ تومان)
  • یک امریکانو: از حدود ۸ لیر (معادل تقریبا ۱۶۰۰۰ تومان)

این‌ها فقط بخشی از قیمت‌های منوی کافه‌ها در ترکیه بودند، اما می‌توانید با حساب آن‌ها از قیمت حدودی سایر چیزهایی که می‌توانید سفارش دهید هم مطلع شوید. این نکته را فراموش نکنید که کافه‌ها نیز از قانون رستوران‌ها پیروی می‌کنند؛ به این معنا که بسته به جایی که در آن قرار دارند، قیمت خدمات و مواد غذایی که ارائه می‌دهند، متفاوت است.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *