آوسبیلدونگ

همانطور که میدانید دوره های فنی و حرفه ای در سراسر دنیا از جمله ایران یکی از مهم ترین سرمایه گذاری ها در آموزش و مهارت آموزی نیروهای کار است. در واقع اگر قصد مهاجرت کاری دارید شما میتوانید با گذراندن این دوره ها در اروپا فرصتی پیدا کنید تا علاوه بر توسعه مهارت های کاری، امکان دریافت اقامت اروپا را نیز داشته باشید. یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین این دوره ها آوسبیلدونگ در آلمان است.

منظور از دوره های آوسبیلدونگ آلمان چیست؟

آوسبیلدونگ نوعی دوره مهارت آموزی است. در دوره های آوسبیلدونگ مهارت های فنی و حرفه ای هر رشته به شما آموزش داده می شود. البته اگرچه این دوره ها کاملا عملی نیستند اما تا حدی نیز می توان آن ها را شبیه کار آموزی در نظر گرفت.
کسانی که در دوره های آوسبیلدونگ شرکت می کنند می توانند پس از اتمام این دوره ها به راحتی ویزای کاری دریافت کرده و جذب بازار کار آلمان شوند و اقامت اروپا را به دست آورند.

در واقع آلمانی ها برای اینکه بهترین و متخصص ترین نیروهای کاری در حوزه های مختلف را پرورش دهند، اقدام به برگزاری دوره های آوسبیلدونگ کرده اند. در حال حاضر در بیش از ۵۰۰ رشته، دوره های آوسبیلدونگ ارائه می شود. طول دوره های نیز بسته به رشته بین ۱ تا ۳ سال متغیر است.
متقاضیانی که مدرک تحصیلی یا تجربه کاری چندانی ندارند باید از دوره های آموزش حرفه ای دوگانه استفاده کنند. در این نوع دوره داوطلبان معمولا یک یا دو روز در هفته را صرف مطالعه در مدرسه می کنند. بقیه روزهای هفته نیز داوطلب در یک شرکت یا کارگاه رشته را به صورت عملی تجربه می کند. رشته های فنی و حرفه ای بیشتر به این شکل برگزار می شوند. برای مثال می توان به رشته آرایشگری اشاره کرد.

بهترین آوسبیلدونگ در آلمان

آلمانی ها برای مشاغل اداری نیز اقدام به برگزاری دوره آوسبیلدونگ می کنند. این دوره ها بیشتر به نام آموزش حرفه ای مدرسه شناخته می شود. این دوره ها بیشتر در یک کالج حرفه ای یا دانشکده تخصصی برگزار می شود. طول مدت دوره بین ۱ تا ۳ سال و بیشتر در رشته های پرستاری، بانکداری، فروشندگی، طراحی، صنعت و تجاری برگزار می شود.

نحوه شرکت در دوره های آوسبیلدونگ

تا پیش از سال ۲۰۲۰ مهاجران در صورتی میتوانستند این دوره ها را شرکت کنند که اقامت دائمی آلمان را داشته باشند اما از سال ۲۰۲۰ دولت آلمان رسما اعلام کرد که برای خارجی ها نیز امکان اخذ ویزا آوسبیلدونگ فراهم است.

آنچه متفاضیان برای این ویزا احتیاج دارند عبارت اند از:

۱. رزومه
۲. مدرک زبان آلمانی
۳. شرایط مناسب سنی
۴. مدرک تحصیلی دیپلم

رزومه

رزومه مهمترین مدرکی است که هنگام ورود به دوره آوسبیلدونگ باید ارائه کنید. زیرا کمک میکند تا در زمان ارسال مدارک به سفارت از شانس بیشتری برای پذیرش برخودار باشید. از طرف دیگر می توانیم با یک روزمه حرفه ای در مدارس و شرکت های بهتری مشغول به کار شوید.

زمان برگزاری دور های آوسبیلدونگ

معمولا شرکت های آلمانی ۶ ماه یا بعضا ۱ سال قبل از شروع دوره، فراخوان جذب نیرو در دوره آوسبیلدونگ را ارائه می دهند. دوره ها نیز ۲ بار در سال و در ترم تابستان و زمستان برگزار می شود.
برخی از رشته های آوسبیلدونگ در آلمان

پیشنهاد دپارتمان vis global به متقاضیان شرکت در دوره آوسبیلدونگ این است که رشته مورد نظر خود را بر اساس استعداد و علاقه انتخاب کنید. از رشته هایی مانند:

دستیار پزشک
فروشندگی
آرایشگر
مکانیک
برقکار
متخصص IT
دندان ساز
داروسازی
صنایع غذایی
پرستار
بینایی سنج
برنامه نویسی

مزیت دوره آوسبیلدونگ

آوسبیلدونگ در آلمان دوره بسیار مهم و با اهمیتی است. کسانی که مدرک آوسبیلدونگ را به دست آورند، به راحتی می توانند در اکثر شرکت های آلمانی مشغول به کار شوند. همچنین این مدرک راه را برای ادامه تحصیل در آلمان فراهم می کند.