A17

ویزای A17 آلمان در واقع بر اساس ماده A17 قانون اقامت آلمان بنا نهاده شده است. بر اساس این ماده، اداره کار آلمان لیست مشاغلی را که نیاز دارد به اداره مهاجرت آلمان اعلام می کند تا این اداره نسبت به اعطای ویزای A17 آلمان به مهاجران اقدام کند.

 آیا به جز رشته های تخصصی و مهندسی و یا بدون داشتن مدرک دانشگاهی، کار پیدا کردن در آلمان برای کارهای فنی مثل نقاشی، جوشکاری و… هم امکان پویر است یا خیر؟ آیا کسانی که در شغل های فنی فعالیت دارند، می توانند اقامت آلمان را به دست بیاورند؟

باید بگوییم. پاسخ تقریباً مثبت است. به این صورت که کافیست شغل شما در لیست منتشر شده ای که هر سال دولت آلمان در اختیار اداره مهاجرت میگذارد، وجود داشته باشد و شما در کارتان ماهر باشید!
زیرا آلمان کشوری فوق العاده صنعتی است که صاحب یکی از قدرتمندترین اقتصادهای دنیا است.لذا به این نتیجه رسید که نیاز مبرم به نیروی کار از خارج هنوز هم وجود دارد و این نیاز نه تنها در مشاغلی که احتیاج به تحصیلات آکادمیک یا تخصص سطح بالا دارند، بلکه در مشاغل و تخصص‌ های فنی که با دوره ‌های فنی کوتاه ‌مدت قابل انجام هستند، نیز وجود دارد. مشاغل خدماتی مثل نقاشی، جوشکاری، لوله کشی، پرستاری سالمندان، تکنسین برق و غیره. برای مثال طبق بررسی‌ های انجام شده، با توجه به پیر بودن جامعه‌ آلمان، این کشور در سال ۲۰۲۵ آلمان به ۱۵۵ هزار پرستار برای مراقبت از سالمندان نیاز مبرم دارد!

بر همین اساس در جولای سال ۲۰۱۳، بر اساس ماده A17 که به بند ۱ قانون مهاجرت آلمان اضافه شد، اداره کار آلمان هر ساله لیستی از مشاغل تحت عنوان Whitelist را منتشر می کند.

اما رشته های پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری چگونه موفق به اخذ ویزای A17 خواهند شد؟

کسانی که در رشته پزشکی و زیر شاخه های آن در ایران یا کشوری به جز حوزه اتحادیه اروپا تحصیل کرده اند با اخذ ویزای A17 می توانند وارد این کشور شوند و با ارزش گذاری مدارک خود (anerkennung) که بین ۴ تا ۶ ماه زمان می برد در نهایت بتوانند به کار در بیمارستان های آلمان بپردازند منتهی لازمه شرکت در این دوره ها داشتن مدرک زبان B2 آلمانی می باشد.

توجه نمایید که هر ایالت، برای ارزش گذاری مدارک سازمان مربوط به خود را داراست. البته باید توجه داشت که ویزای A17 پزشکان آلمان یکساله است و متقاضی باید موفق به استخدام در یک بیمارستان در آلمان شود تا در نهایت برای اخذ ویزای کاری آلمان اقدام نماید. پزشکان و دندانپزشکان با گذراندن زبان تخصصی رشته خود و سپری نمودن آزمون مربوطه (provision) می توانند به عنوان پزشک در هر جایی از آلمان مشغول به کار شوند. پزشکان و دندانپزشکان برای سپری نمودن آزمون فوق ۲ سال فرصت خواهند داشت.

شرایط اخذ ویزای A17 پزشکان

۱. تسلط کامل بر زبان آلمانی و داشتن مدرک زبان حداقل B2
۲. ترجمه رسمی مدرک فارغ التحصیلی از رشته پزشکی به زبان آلمانی تایید شده توسط سفارت آلمان
۳. ترجمه رسمی مدارک مربوط به سوابق کاری به زبان آلمانی
۴. رزومه حاوی سابقه تحصیلات، فعالیت های کاری و غیرکاری داوطلبانه به زبان آلمانی
۵. تمکن مالی به میزان ۱۰۰۰۰ € (یورو)
۶. نامه ثبت نام در دوره های مربوطه
۷. ترجمه رسمی گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به زبان آلمانی
۸. گواهی تهیه منزلی برای مدت اقامت در آلمان با ذکر آدرس دقیق