پرواز در زمانه کرونا؛ کدام خطوط هوایی بهترین رتبه بهداشتی را دارند؟

پرواز در زمانه کرونا؛ کدام خطوط هوایی بهترین رتبه بهداشتی را دارند؟

هرچند اکنون بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تاثیر بیماری کووید-۱۹ در برنامه‌های خود تجدید نظر کرده یا برخی از ناوگان خود را زمینگیر کرده‌اند، با این حال کارشناسان می‌گویند احتمالا سفرها از اواخر سال جاری افزایش می‌یابد.

خطر پخش عفونت در محیط سربسته هواپیما و سرایت آلودگی به مسافران باعث شده است تا شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر به اتخاذ و توسعه تدابیری برای محدودسازی گسترش احتمالی ویروس رو بیاورند. امری که در راحت کردن خیال مسافران و گشتن چرخه اقتصادی این صنعت نقشی حیاتی دارد.

برای تامین شرایط سالم و بهداشتی در درون هواپیماها، شرکت‌های هوایی اقدامات زیادی را در دستور کار قرار داده‌اند. در شرایطی که بزرگترین معضل ایمنی در هواپیماها ساعات زیاد پرواز است، ترتیبی اتخاذ شده تا موتورهای هواپیما‌ها هر دو تا سه دقیقه هوای تازه را به درون کابین مسافران پمپاژ کنند. این به معنی ساعتی حدودا ۲۰ بار جریان یافتن هوای تازه در محیط است.
هواپیماهای مدرن همچنین مجهز به فیلترهای تصفیه هوایی هستند که بسیار مشابه فیلترهای بیمارستانی عمل می‌کند و به پاک کردن ذرات هوا از کووید-۱۹ یاری می‌رساند.

همچنین برنامه‌هایی چون استفاده اجباری از ماسک، خالی گذاشتن صندلی‌های میانی و تامین کیت‌های بهداشتی برای استفاده در طول پرواز از دیگر تمهیدات شرکت‌های هوایی برای ایمن‌سازی سفر هستند. این اقدامات از درون ترمینال فرودگاه‌ها شروع شده و تا پایان سفر اعمال می‌شوند.

ایربالتیک نخست خطوط هوایی با پنج ستارهAirbaltic

آژانس رتبه‌بندی حمل و نقل هوایی اسکای‌ترکس (Skytrax) با انجام سلسله‌ تحقیقاتی، ایمنی پروازها از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را اعتبارسنجی می‌کند و در حال تبدیل شدن به یک شاخص برای امنیت خطوط پروازی است.

این شرکت در تازه‌ترین بررسی خود ۴۰ شرکت هواپیمایی را به لحاظ ۱۹۰ پروتکل بهداشتی و ایمنی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، میزان در دسترس بودن ماسک و اقدامات ضدعفونی ارزیابی و رتبه‌بندی کرده است.

تا کنون تنها شش شرکت هواپیمایی توسط این نهاد موفق شده‌اند ۵ ستاره ایمنی را دریافت کنند.

ایربالتیک

این شرکت هواپیمایی اولین و تنها شرکت اروپایی است که توسط موسسه اسکای‌ترکس ۵ امتیاز کامل را دریافت کرده است.

این نهاد ناظر می‌گوید تدوین قوانین سفت و سخت در جهت محافظت از سلامت مسافران و همچنین استفاده از یک سیستم تست سریع (به نام ATP) که با استفاده از آنالیز میکروارگانیسم‌ها وجود ویروس را به دقت و سرعت در هوا تشخیص می‌دهد از عوامل کسب امتیاز بالا توسط ایربالتیک بوده است.

ژاپن ایرلاین

خطوط هوایی ژاپن یکی دیگر از این شرکت‌های ایمن انتخاب شده و ۵ ستاره را به خود اختصاص داده است.

استفاده از روش‌های بهداشتی مکانیزه، از جمله بهره‌گیری از ربات در فرودگاه‌ها و گسترش فناوری لمسی برای تحویل بار و ورود به بخش پرواز از جمله دلایل کیفیت بالای ایمنی توسط این شرکت اعلام شده است.

هواپیمایی فیجی

این شرکت هواپیمایی تنها شرکت از خطوط هوایی اقیانوسیه است که موفق به دریافت ۵ ستاره کیفیت شده است.
به کارگیری یک سامانه نور UV برای ضدعفونی کردن داخل هواپیماها و همینطور مدیریت خلاقانه برای کاهش ازدحام مسافران از عواملی است که نهاد ناظر را مجاب کرده است تا این شرکت را در فهرست شرکت‌های معتبر در نظر بگیرند.

هواپیمایی قطر

این هواپیمایی به دلایل اقداماتی همچون ارائه رایگان طلق پوششی قوی به مسافران برای استفاده در طول پرواز مورد تحسین قرار گرفت.

این شرکت همچنین مانع از آن شده است که اقدامات ایمنی در سرویس‌رسانی پرسنل و مهمانداران اخلال ایجاد کند و برای مثل همچنان سرویس غذای کامل را همزمان با رعایت کامل مسائل بهداشتی به مسافران ارائه می‌دهد.

هواپیمایی عمان

این شرکت نیز به دلیل دادن لباس‌های یک‌بار مصرف و عینک به پرسنل خود در تمامی پروازها و همچنین به کارگیری تست سریع ATP برای اطمینان از پاکیزگی هوا و جلوگیری از گسترش ویروس در فضا مورد ستایش قرار گرفته است.

هواپیمایی آنا

این شرکت نخستین شرکت هوایی آسیایی بود که وارد لیست معتبرترین خطوط هوایی شد.
یکی از اقدامات برجسته‌ای که این شرکت برای حفظ ایمنی مسافران انجام داد تغییر در نحوه سوار کردن و جای دادن مسافران در کابین بود.
پس از این شش شرکت که در رده نخست با ۵ ستاره جای گرفته‌اند، بسیاری از ایرلاین‌های معروف جهان در رده بعدی با ۴ ستاره قرار دارند.

بریتیش ایرویز، ایزی جت، کی‌ا‌ل‌ام، ایرفرانس، لوفتهانزا، رایان‌ایر، هواپیمایی امارات و ترکیش ایر در این رده قرار گرفته‌اند که توسط اسکای‌ترکس به معنی خوب دسته‌بندی شده است.

یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *