دانشجویی

 

 

 

کشور کانادا همواره به دلیل ایجاد فضای مناسب فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی مورد توجه همگان جهت مهاجرت تحصیلی، کار و زندگی است. در واقع این کشور یکی از کشورهاییست که به دلیل بالا بودن سطح آموزش میزبان بیش از ۱۹۰٫۰۰۰ دانشجوی بین المللی می باشد. متقاضیان تحصیل در دانشگاههای کانادا با تحصیل در محیطی با حداقل ۱۰۰ ملیت مختلف، فرصت بسیار ارزشمندی برای کسب تجربه آموزش و تحصیل در یک فضای بین المللی را خواهند داشت.

تحصیل در کانادا مانند مدارس آن، به دو زبان انگلیسی و فرانسوی انجام میشود و دانشجو این فرصت را دست می یابد تا پس از پایان تحصیل به جستجوی شغل بپردازد. در واقع هر فرد به تعداد روزهایی که در کانادا تحصیل داشته است می تواند در این کشور بماند و پس از جستجوی کار اقامت خود را دائمی کند.

مقاطع تحصیلی در دانشگاه

۱. لیسانس
۲. فوق لیسانس
۳. دکترا

لیسانس در کانادا به طور معمول دوره‌ای است که معمولا بین سه تا پنج سال (بسته به استان و واحدها) برای دانشجویان تمام وقت طول می‌کشد. این دوره در تمامی استان‌ها به جز کبک بعد از سال دوازدهم دبیرستان شروع می‌شود. در کبک دوره لیسانس پس از سال یازدهم دبیرستان شروع می‌شود و دانشجو حق انتخاب دارد و می‌تواند تحصیلات خود را در کالج یا مقطع پیش دانشگاهی (در استان کبک مقطع پیش‌دانشکاهی یک دوره دو ساله است) ادامه دهد؛ و سپس وارد دوره لیسانس شود که در این استان، دوره لیسانس سه سال به طول می‌انجامد.

فوق لیسانس

کارشناسی ارشد هنر یا کارشناسی ارشد علوم به عنوان مدرک تحصیلات تکمیلی (graduate degree) شناخته می‌شود، که به طور معمول دو سال طول می کشد.

انواع سیستم آموزشی فوق لیسانس:

۱. آموزش محور (course- based)
۲. پروژه محور (thesis-based)

در صورتیکه شما یک دوره پژوهش محور در مقطع فوق لیسانس را انتخاب کنید باید یک استاد راهنما داشته‌باشید، روی موضوعی پژوهش کنید و در پایان دوره پایان نامه ارائه دهید. اگر شما متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی (فاند) هستید باید در دوره‌های پژوهش محور شرکت کنید.

دکتری

مدرک دکترا در کشور کانادا یک مدرک تخصصی بعد از تحصیلات تکمیلی است که می‌تواند ۳تا ۶ سال طول بکشد. برای تحصیل در دوره دکتری دانشجو باید حتما قبل از اخذ پذیرش با یک استاد راهنما در تماس باشد، چون لازم است در دوره دکتری دانشجو روی یک پروژه به کمک استاد راهنمای خود کار کند. در این مقطع به دلیل اینکه پروژه‌هایی که اساتید تعریف می‌کنند معمولا پروژه‌های ملی و بزرگی هستند که توسط دولت کانادا یا شرکت‌های بزرگ تعریف می‌شود به دانشجو کمک هزینه تحصیل تعلق می‌گیرد که این هزینه معمولا شامل شهریه دانشجو می‌شود و گاهی حتی هزینه‌های زندگی شخصی دانشجو شامل اجاره خانه، حمل و نقل و .. را نیز تامین می‌کند.

کار در حین تحصیل در کانادا

دانشجویان خارجی در کشور کانادا می‌توانند بدون داشتن اجازه‌ی کار در حین تحصیل در کانادا کار کنند. کار دانشجویی در حین تحصیل در کانادا، یک فرصت فوق العاده برای دانشجویان بین المللی است که نگران هزینه های تحصیل خود در کانادا هستند. دانشجویان با اجازه ۲۰ ساعت کار در هفته در زمان تحصیل و ۴۰ ساعت کار در هفته در تعطیلات رسمی و تابستان می‌توانند از عهده ی بخشی از هزینه های تحصیل و زندگی خود در کانادا برآیند.

انواع کار در دوران دانشجویی

کار (Off Campus)
به این منظور است که دانشجوی خارجی مجاز است برای یک کارفرما در خارج از دانشگاه یا موسسه آموزشی که در آنجا تحصیل می‌کند، کار کند.

 کار  (On Campus)
یعنی کار در داخل دانشگاه؛ دانشجوی بین‌المللی مجاز است در همان دانشگاهی که درس می‌خواند، کار هم بکند. کار در محوطه دانشگاه شامل کار برای کارفرمایی واقع در محوطه دانشگاه یا موسسه آموزشی است که دانشجو در آن تحصیل می کند.

یک کارفرمای در محوطه دانشگاه می‌تواند یکی از اعضای دانشکده، یک سازمان دانشجویی، یک تجارت خصوصی (واقع در محوطه دانشگاه) ، یک پیمانکار خصوصی است که به مدرسه خدمات ارائه می دهد، و همچنین می‌تواند شامل کارهایی باشد که توسط خود شخص در داخل محوطه دانشگاه ایجاد شود.

 کار (Co-op Student or Intern)

دانشجویان بین المللی که دنبال یک برنامه تحصیلی در موسسات معتبر کانادا هستند که به دنبال کار اجباری یا کارآموزی اجباری هستند، علاوه بر اجازه تحصیل معتبر، باید درخواست مجوز کار یا کارورزی نیز بدهند.

ویزای تحصیلی کانادا

در صورتیکه شما بخواهید در دوره‌هایی بیشتر از ۶ ماه در کانادا تحصیل کنید باید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید. دریافت ویزای تحصیلی منوط به دریافت پذیرش تحصیلی و دریافت اجازه تحصیل یا همان Study Permit از دانشگاهها و مدارس کاناداست. به طور مثال برای دوره‌های زبان کمتر از ۶ ماه، شما نیاز به دریافت ویزای تحصیلی ندارید و با ویزای توریستی می‌توانید این دوره‌ها را بگذرانید. در صورتیکه شما به عنوان دانشجو در کشور کانادا مشغول به تحصیل هستید، سیاست‌های مهاجرتی کشور کانادا به دانشجویان بین‌المللی اجاره می‌دهد تا همسر و فرزندان کوچکتر از سن قانونی خود را جهت کار یا تحصیل در کانادا به همراه خود بیاورند. در حقیقت کانادا به همراهان دانشجو ویزای همراه می‌دهد. همسر دانشجو با ویزای همراه اجازه کار تمام وقت (۴۰ ساعت در هفته) و فرزند او اجازه تحصیل در مدارس دولتی کانادا به صورت رایگان را دارد.

تحصیل در کانادا به دلیل شانس بیستر شما برای دریافت اقامت در این کشور پس از اتمام تحصیلات خود همواره مقصد بسیاری از دانشجویان بین‌المللی بوده است.