موزه آینده دبی

موزه آینده دبی

موزه آینده از زیباترین دیدنی‌های دبی و ساختمان منحصربه‌فرد‌ این شهر مدرن است. ساختمان‌ موزه، معماری پیچیده، زیبا و خلاقانه‌ای دارد. نمای بیرونی موزه آینده دبی با طراحی خارق‌العاده خود، چشم هر گردشگری را هنگام تماشا غرق حیرت می‌کند. این موزه جذاب، همان طور که از نام آن پیدا است، با استفاده از فناوری‌های روز دنیا تصویری از آینده بشر را پیش چشم مخاطبان به نمایش می‌گذارد.

موزه آینده دبی کجاست؟

موزه آینده دبی، ساختمانی بسیار مدرن و عظیم است که آن را در منطقه اقتصادی دبی و در بزرگراه شیخ زائد، در کنار برج‌های بزرگ امارات احداث شده است. این موزه که با نام  “Museum of The Future” در جهان شهرت یافته است، جدیدترین موزه شهر دبی و کشور امارات محسوب می‌شود.

موزه آینده دبی که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ افتتاح شد، در بزرگراه شیخ زائد و در کنار برج‌های امارات قرار دارد

موزه آینده در ۲۲ فوریه سال ۲۰۲۲ یعنی در سوم اسفندماه ۱۴۰۰ در شهر دبی افتتاح شد. هزینه بنا و راه‌اندازی این موزه ۱۳۶,۰۰۰,۰۰۰ دلار برآورد شده است. موزه آینده در ابتدا با ایده مکانی جهت نمایش آینده به مخاطبان پایه‌گذاری شد. این موزه خارق‌العاده، آزمایشگاهی جهت پرورش ایده‌ها و طرح‌ها در دنیای واقعی است و با تامین مالی و ایجاد بازاریابی برای دستاوردهای اولیه ایده‌ها، بر توانمندی آن‌ها تمرکز می‌کند.

موزه آینده دبی با این انگیزه طراحی شد که دبی با استفاده از آن، همیشه از دیگر شهرهای جهان جلوتر باشد. هدف از ساخت و راه‌اندازی این موزه مدرن، رواج و توسعه فناوری‌های روز در زمینه‌های متنوع، به‌ویژه هوش مصنوعی و رباتیک است. در این موزه، قدرت تکنولوژی و تاثیر آن بر تقویت قدرت ذهنی و جسمی بشر نشان داده می‌شود.

هدف از بنای موزه آینده، رواج و توسعه فناوری‌های روز، به‌ویژه هوش مصنوعی و رباتیک، برای پیشرفت امارات و شهر دبی است

بازدید از موزه آینده دبی گردشگران را به این نتیجه می‌رساند که تکنولوژی و فناوری روز، علاوه بر افزایش قدرت بشر، بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی جوامع را حل می‌کند. در این موزه به‌روزترین اختراعات بشر نمایش داده می‌شود.

تفاوت موزه آینده دبی با دیگر موزه‌ها این است که به‌جای دعوت گردشگران به لمس گذشته و دیدن اشیای تاریخی، آینده را مقابل چشمان آن‌ها به تصویر می‌کشد.

دسترسی به موزه آینده دبی

متروی خط قرمز بهترین مسیر برای دسترسی به موزه آینده دبی است. این موزه در فاصله ۴۵۰ متری از ایستگاه مترو برج امارات قرار دارد و با پلی ارتباطی به آن متصل است. پس از پیاده شدن در ایستگاه برج امارات، با پنج دقیقه پیاده‌روی به ورودی موزه خواهید رسید.

طراح موزه آینده دبی کیست؟

شرکت‌های بسیاری برای بنای موزه آینده دبی، طرح‌های خود را ارائه کردند که از بین آن‌ها، طرح شرکت کیلا (Killa) در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان طرح‌ منتخب برای ساخت موزه برگزیده شد. مطر بن لاحج، از طراحان شرکت کیلا، ساختمان موزه را به‌شکل بیضی نقره‌ای درخشان با مرکز باز طراحی کرد.

معماری و بخش‌های مختلف موزه آینده دبی

موزه آینده دبی حدود ۳۰,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. نمای فولادی بنا ۱۷,۰۰۰ متر و ارتفاع آن ۷۷ متر است. نمای بیضوی موزه آینده را از فولاد ضد زنگ با استفاده از الگوریتم‌های ساختمانی جدید و ابزارهای مدل‌سازی پارامتریک و با کمک ربات‌ ساخته شده است. در ساخت این نما، از ۱۰۲۴ قطعه با طول ۱۴ کیلومتر استفاده شد. هر یک از این قطعه‌ها، چهار لایه دارند و هر لایه، ۱۶ فرایند را طی کرده تا به فرم دلخواه درآمده است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موزه دبی بهره‌گیری از انرژی خورشیدی از طریق نمای بنا و مصرف کم انرژی، کربن و آب است. نمای موزه آینده دبی، سالانه حدود ۴۰۰۰ مگاوات انرژی از پنل‌های خورشیدی دریافت می‌کند. این انرژی، توسط ایستگاه متصل به بنای موزه و با دخالت اداره آب و برق دبی تامین می‌شود.

موزه آینده دبی، اولین موزه خاورمیانه است که موفق شد گواهی پلاتینیوم را کسب کند. این گواهی بالاترین رتبه‌ بناهای سبز جهان برای طراحی محیطی و مدیریت انرژی است.

در اطراف این موزه، بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی ایجاد شده که مجهز به سیستم آبیاری خودکار و هوشمند هستند.

نمای بیرونی موزه آینده

طراحی شکل بیضی موزه با سایر سازه‌های امارات تفاوت دارد و این طرح منحصربه‌فرد، بنای موزه را در خاورمیانه و جهان بی‌همتا می‌کند. روی دیوارهای بنای بیضوی موزه آینده دبی جملاتی به‌صورت خوشنویسی حک شده است. این نوشته‌ها در واقع سخنان شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی به زبان عربی درباره آینده شهر دبی است و پنجره‌های بنا محسوب می‌شوند. جمله‌های مذکور با استفاده از پنل‌های کامپوزیت ضد حریق ساخته شده‌اند.

محتوای متن‌های خوشنویسی روی دیواره‌های موزه آینده دبی چنین است:

المستقبل سیکون لمن یستطیع تخیله و تصمیمه و تنفیذه. المستقبل لا ینتظر، المستقبل یمکن تصمیمه و بناؤه الیوم

آینده از آن کسانی است که قادر به تصور، طراحی و اجرای آن هستند. آینده در انتظار کسی نیست؛ بلکه امروز خلق می‌شود.

 

سر تجدد الحیاه وتطور الحضاره وتقدم البشریه هو فی کلمه واحده: الابتکار

راز تجدید حیات، توسعه تمدن و پیشرفت بشر در یک کلمه خلاصه می‌شود: نوآوری

 

لن نعیش مئات السنین، ولکن یمکن أن نبدع شیئا یستمر مئات السنین

ما نمی‌توانیم صدها سال زندگی کنیم؛ اما می‌توانیم چیزی بسازیم که صدها سال دوام داشته باشد.

موزه آینده دبی به‌صورت سه‌بعدی طراحی شده است و ظرفیت پذیرش مخاطبان پرشمار را دارد. این نوع طراحی علاوه بر زیبایی چشمگیر، مشکلات و دشواری‌های خاصی برای مهندسان طرح در میان کار ایجاد کرد. در هنگام ساخت بنای موزه، از اسکن لیزری برای مقایسه بنای ساخته‌شده با طراحی سه‌بعدی پیش از ساخت استفاده می‌شد که در  نوع خود جدید و منحصربه‌فرد بود.

برای نورپردازی موزه آینده دبی از ۱۴ کیلومتر لامپ LED استفاده شده که زیبایی و شکوه بنا را چندین برابر می‌کند.

بخش‌های موزه آینده دبی

چشم‌انداز بیرونی موزه آینده دبی، از سه بخش تشکیل می‌شود که تپه سبز اطراف موزه، ساختمان بیضی شکل و فضای خالی آن را در برمی‌گیرد.

  • تپه اطراف موزه: نشان از سرسبزی زمین و طراوات آن است.
  • ساختمان موزه: نمادی از نوع بشر و انسانیت محسوب می‌شود.
  • فضای خالی: نماد نوآوری و خلاقیت انسان است.

ظاهر فولادی و خمیده موزه، نماد انعطاف و آینده‌نگری است. این نوع معماری، قصد دارد به بشر تفهیم کند که ساختمان‌ها می‌توانند به‌شکل‌هایی متفاوت از قبل و با طراحی‌های جذاب بنا شوند.

موزه آینده دبی از هفت طبقه تشکیل می‌شود. دو طبقه از موزه به امور اداری و بخش VIP اختصاص دارد؛ درمجموع، بازدید از موزه در پنج طبقه انجام می‌پذیرد که سه طبقه از آن را بخش‌های توسعه منابع فضایی، محیط زیست و سلامت تشکیل می‌دهد. دو طبقه دیگر موزه، یکی «فناوری» و دیگری به نام «قهرمانان آینده»، مختص کودکان است.

موزه آینده زیرزمینی مجزا برای خدمات اولیه و سه طبقه زیر تپه سبز دارد که شامل لابی، سالن اجتماعات، کافه‌ها، رستوران‌ها، خرده‌فروشی، پارکینگ خودرو و خدمات ساختمانی است. جالب است بدانید که محتوای موزه آینده دبی هر ۱۰ سال یک بار تغییر ٰخواهد کرد.

کارکرد بخش‌های موزه آینده دبی

بازدید از موزه آینده دبی در پنج بخش انجام می‌گیرد که هر بخش در یکی از پنج طبقه موزه طراحی شده است. جالب است بدانید که در بدو ورود به لابی موزه، در قالبی رویاگونه به طبقات بالا منتقل می‌شوید و بازدید از این موزه از طبقه پنجم آغاز و از بالا به پایین انجام می‌شود. طبقات هفتم و ششم که به‌ترتیب سالن همایش و طبقه VIP را شامل می‌شود، جزو برنامه بازدید نیست. در ادامه به اختصار، پنج بخش موزه آینده دبی را معرفی خواهیم کرد.

۱. ایستگاه فضایی هوپ، طبقه پنجم

طبقه پنجم، جایی است که در آن آینده برای بازدیدکنندگان نمایش داده می‌شود. در این طبقه، یک تور دو ساعته را تجربه می‌کنید. راهنمای تور شما را به یک سفر خیالی می‌برد به ایستگاه فضایی هوپ (Hope – به‌معنای امید) می‌روید. شما به‌همراه یک راهنمای انسانی و یک آواتار مجازی، وارد یک فضاپیما می‌شوید و با شبیه‌سازی پرواز آن، خط افق دبی آینده را می‌ببیند.

در این تور از طریق صفحه‌های نمایشگر به فضا می‌روید و عملکرد ایستگاه فضایی هوپ را که مرکز علم و نوآوری است را مشاهده می‌کنید. صفحه نمایشگر، وضعیت دبی در سال ۲۰۷۰ را به شما نشان می‌دهد. تماشای وضعیت دبی در ۱۰۰ سالگی آن، بی‌نظیر است.

۲. موسسه شفا، طبقه چهارم

پس از مشاهده فضا، نوبت بازگشت به زمین است. طبقه چهارم موزه آینده دبی، مختص کشف بوم‌شناسی و محیط زیست است. هدف از تجهیز این طبقه، یاری مردم برای درک تغییرات آب و هوا و ساخت ابزاری جهت کمک به خلق آینده‌ای بهتر و پایدارتر است.

بانک DNA از بخش‌های جذاب این طبقه است. در این آزمایشگاه که «صندوق حیات» نام‌گذاری شده است، ۲۴۰۰ کد ژنتیکی از حیوانات، حشرات، موجودات دریایی، گیاهان و دانه‌های ذخیره شده در جعبه‌های شیشه‌ای جمع‌آوری و برای مخاطبان نمایش داده می‌شود.

۳. واحه، طبقه سوم

در این بخش وارد یک فضای آرامش‌بخش می‌شوید تا ذهن شما تغذیه شود. این طبقه از موزه آینده با نام «واحه»، با درگیر کردن حواس مختلف، بازدیدکنندگان را به ارتباط بیشتر با جسم و ذهن خود دعوت می‌کند. در این بخش انواع درمان‌های متنوع بر طبق نیاز، به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

برخی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

  • حرکت درمانی: در این نوع درمان به مخاطبان نشان می‌دهند که چگونه با حرکت و گشت‌وگذار در اطراف، ذهن و بدن خود را جوان کنند.
  • احساس درمانی: در این نوع درمان، بازدیدکنندگان دست‌های خود را روی یک صفحه ارتعاشی می‌گذارند و امواج الکترومغناطیسی را که دارای خاصیت درمانی هستند، دریافت و تجربه می‌کنند.
  • زمین درمانی: قرارگیری در این فضا و گوش دادن به صداهای خاص آن، به بدن افراد کمک می‌کند به فرکانس مطلوب خود دست یابند و حالت طبیعی خود را بازیابی کند.
  • ارتباط درمانی: در این بخش باید ۶ شرکت‌کننده دور یک میز بنشینند و در میکروفون صحبت ‌کنند. افراد با این شیوه به تمرین ارتباط با دیگران می‌پردازد.
  • مرکز مدیتیشن: در داخل موزه، یک فضای اختصاصی برای مدیتیشن فراهم شده است که مراجعان در آنجا دراز می‌کشند و ارتعاشات لازم را دریافت می‌کنند.

۴. آینده در اکنون، طبقه دوم

این بخش از موزه، فناوری‌های همیشه در حال تغییر را نشان می‌دهد. در این طبقه، مدل‌هایی از وسایل نقلیه برقی آینده‌نگر، جت‌های الکتریکی، حمل و نقل خودروها با استفاده از تکنولوژی هایپر لوپ، دستگاه‌های تحویل خودکار و لباس‌های جت گرانشی نمایش داده می‌شوند. ورودی عرشه تماشا را که بهترین جا برای عکاسی است، در این طبقه تجربه می‌کنید.

۵. قهرمانان آینده، طبقه اول

این طبقه مختص کودکان است. جایی که کودکان در آن به اکتشاف تخیلات خود در دنیای واقعی می‌پردازند. کودکان زیر ۱۰ سال اجازه دارند در ماموریت‌های سرگرم‌کننده این بخش شرکت کنند و برای کشفیات، دستاوردها و خلاقیت‌هایی نشان دریافت کنند که از خود به نمایش می‌گذارند.

۶. طبقه همکف

لابی موزه آینده در طبقه همکف آن قرار دارد. در این طبقه، کافه‌ای با مجموعه‌ای از تنفلات و نوشیدنی‌های خوشمزه را تجربه می‌کنید. در این طبقه، ربات باریستا که در حال آماده‌سازی قهوه مشتریان است از پشت شیشه قابل‌مشاهده است.

این طبقه یک فروشگاه هدیه نیز دارد که در آن سوغاتی چون جاکلیدی، آهن‌ربا، نوت‌بوک، کیف‌های حمل و نقل و… به گردشگران عرضه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *